Aktualności

Oszuści coraz częściej podają się za pracowników banków

Data publikacji 10.11.2021

Ostrzegamy przed oszustami podającymi się za pracowników banku. Tylko w tym tygodniu do Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach zgłosiło się 6 osób, które zostały w ten sposób pozbawione środków finansowych i straciły od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych.

Początek zazwyczaj jest taki sam. Oszust dzwoni do konkretnej osoby i podaje się za konsultanta bankowego. Numer telefonu, z którego dzwoni fałszywy pracownik banku jest oficjalnym numerem banku i  można  go potwierdzić na stronie internetowej. Dzwoniący informuje o niepokojących transakcjach na koncie ofiary. Aby zapobiec i unieważnić te przelewy „konsultant” poleca zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu wykonywanie zdalnych działań na smartfonie lub komputerze rozmówcy. Czasem prosi aby podać  kod BLIK. W ten sposób  uzyskuje dostęp do naszego konta, z którego wykonuje przelewy i wypłaca zgromadzone na nim środki.

Cyberprzestępcy są mistrzami manipulacji. Dzwonią, aby „pomóc”, np. zablokować podejrzaną transakcję. Zdobywają w ten sposób nasze  zaufanie. Działamy w stresie , w emocjach ale też pod presją czasu, bo rozmówca nie daje nam nawet chwili na zastanowienie tylko zleca kolejne czynności.  Jeśli wpadniesz w pułapkę konsekwencje mogą być katastrofalne.

Jak odróżnić oszusta od pracownika banku?

Przede wszystkim pamiętaj , że jeśli masz konto w konkretnym banku, to pracownik ma już część Twoich danych i nie musi o nie prosić. Nigdy nie poprosi również o przekazanie mu całego numeru PESEL. Mogą pojawić się co najwyżej pytania weryfikacyjne – jedno o datę urodzenia, a drugie o 5 ostatnich cyfr numeru PESEL. Bankowiec  nie zada tych dwóch pytań w jednej rozmowie. Nie poprosi też nigdy o podanie pełnego numeru i serii dokumentu tożsamości, a także numeru karty płatniczej. Najbardziej będzie mu zależało na loginie i haśle do Twojego konta. Prośba o podanie takich informacji to dowód, że masz do czynienia z oszustem.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości  warto natychmiast rozłączyć rozmowę i skontaktować się  bankiem aby  zweryfikować tożsamość  rozmówcy.

 

nadkom.Agnieszka Świerczewska

KMP Siedlce

Powrót na górę strony