Wpłaciła 41 tysięcy złotych na konto wskazane przez oszustów
Data publikacji 08.08.2023
Kolejna osoba dała się oszukać metodą na pracownika banku. Wczoraj (7.08) do KMP Siedlce zgłosiła się 66-latka, która zawiadomiła o tym, że chcąc ochronić swoje pieniądze przed złodziejami, wypłaciła na następnie wpłaciła we wpłatomacie 41 000 zł na tzw. konto techniczne podane przez oszustów.
Do 66-letniej kobiety zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika znanej pozabankowej firmy pożyczkowej i zapytał czy kobieta potwierdza wniosek o udzielenie pożyczki przez internet w kwocie 3 000 zł. Gdy seniorka zaprzeczyła poprosił o podanie nazw banków, w których ma konta mówiąc jej, że to w celu ochrony jej danych osobowych. Po paru minutach zadzwonił do niej inny mężczyzna, który przedstawił się jako specjalista od spraw bezpieczeństwa rachunków bankowych i powiedział jej, że ktoś próbował na nią zaciągnąć dwie pożyczki w parabankach oraz próbował wypłacić pieniądze z bankomatu z karty, którą jakiś czas temu zgubiła ale nie zastrzegła. Mężczyzna poinformował kobietę, by z uwagi na środki bezpieczeństwa przelała swoje pieniądze na tzw. rachunek techniczny wskazując numer i dane rzekomego pracownika banku. Kobieta wypłaciła pieniądze w jednym z oddziałów swojego banku na terenie Siedlec i zgodnie z poleceniem „specjalisty” wpłaciła je we wpłatomacie innego banku, dokonując 10 wpłat po 4000 zł i jedną w kwocie 1000 zł. Następnie poinformował kobietę, że ktoś posługujący się jej danymi złożył wniosek o pożyczkę internetową i aby to uniemożliwić i pozwolić policji ustalić kto to zrobił, musi złożyć wniosek o przyznanie takiej pożyczki i wpłacić ja na wskazane przez niego konto. Konto kobiety zostało zablokowane przez bank i dalszych transakcji na rzecz oszustów nie było.
Po raz kolejny oszuści wykorzystali mechanizm wpływu społecznego polegający na wzbudzeniu strachu i jednocześnie pokazaniu wyjścia z danej sytuacji. 66- latka chcąc ochronić swoje pieniądze poddała się temu mechanizmowi i wykonywała polecenia, które według rozmówcy były jedynym dobrym wyjście w tej sytuacji.
Pamiętaj!
- gdy słyszysz w słuchawce telefonu, że twoje pieniądze są zagrożone nie działaj raptownie!
- rozłącz się i udaj się do najbliższej placówki swojego banku i tam zapytaj o sytuację związaną z twoimi pieniędzmi,
- nie daj się wciągnąć w rozmowę i nie podawaj swoich danych przez telefon!
Autor: kom. Ewelina Radomyska