Ostrzegamy! Jako sprzedający też możesz paść ofiarą oszustów i stracić swoje pieniądze!
Sprzedajesz przedmiot na portalu ogłoszeniowym? Kupujący pisze, że zorganizuje kuriera i wysyła ci link do strony? Nie daj się nabrać i pod żadnym pozorem nie loguj się za pośrednictwem tego linku do swojej bankowości elektronicznej, bo stracisz pieniądze, jak 39-latka.
39-latka w strefie sprzedażowej portalu społecznościowego wystawiła do sprzedaży fotelik samochodowy. Po krótkiej chwili odezwała się do niej zainteresowana kupnem kobieta. Napisała, że zorganizowała transport kurierem, który przyjedzie do domu sprzedającej, zapakuje przedmiot i zabierze do wysłania. Sprzedająca miała tylko potwierdzić zamówienie przez przesłany przez kupującą link do strony kurierskiej. Otrzymała na e-maila link, w którym znajdowała się instrukcja krok po kroku co ma robić dalej, by transakcja została zakończona pomyślnie. Zgodnie z pojawiającymi się komunikatami zalogowała się do swojej bankowości elektronicznej. W tym czasie zadzwonił do kobiety pracownik rzekomej firmy kurierskiej, który powiedział jej, że otrzyma za chwilę smsem kod, który należy mu podać. Postąpiła zgodnie z poleceniem i po chwili otrzymała wiadomość z banku o pobraniu z jej konta 8900 zł. Gdy zapytała rozmówcę o chodzi, dlaczego pobrano z jej konta pieniądze, usłyszała że to standardowa procedura i gdy poda drugi kod to te pieniądze wrócą razem z kwotą za sprzedany fotelik.
39-latka podała drugi kod i otrzymała smsa z banku o ponownym pobraniu pieniędzy tym razem w kwocie 3900 zł. Gdy powiedziała o tym „pracownikowi” firmy kurierskiej, ten zapewniał ją, że to na pewno jakiś błąd systemowy i musi zarejestrować nową kartę płatniczą do systemu płatności internetowych, inaczej nie odzyska pobranych pieniędzy. Kobieta podała kolejny kod i po chwili otrzymała smsa z banku o zablokowaniu konta i karty, a rozmówca zakończył połączenie. Gdy sprzedająca zadzwoniła do banku okazało się, że pieniądze zostały przelane do Dublina, a jedną wypłatę zrobiono we Wrocławiu. Łącznie kobieta straciła prawie 14000 zł.
Ostrzegamy i apelujemy! Bądźcie ostrożni!
Oszuści cały czas udoskonalają swoje metody działania dlatego NIGDY nie logujcie się do bankowości elektronicznie przez otrzymane od obcej osoby linki. Nie podawajcie danych swoich kart płatniczych ani kodów szybkiej płatności.
Bądźcie czujni i nie dajcie się oszukać.
kom. Ewelina Radomyska / KMP Siedlce