Ogólnopolski Dzień Seniora
Każdego roku na poziomie globalnym, jak i lokalnym obchodzony jest Dzień Seniora: 1 października jako Międzynarodowy Dzień Osób Starszych, 20 października jako Europejski Dzień Seniora oraz 14 listopada jako Ogólnopolski Dzień Seniora. Wszystkie te ważne daty mają wspólny cel – kształtowanie społecznego postrzegania osób starszych oraz podejmowanie wszelkich działań mających na celu zapewnienie im godnego życia oraz walka z wykluczeniem osób w podeszłym wieku. Również policjanci w tych ważnych dniach podejmują inicjatywy edukacyjno – informacyjne, mające na celu uświadamianie starszego pokolenia o czyhających na nich niebezpieczeństwach oraz metodach zapobiegania im.
Dzisiaj, z tej okazji Ogólnopolskiego Dnia Osób Starszych życzymy wszystkim seniorom pogodnej i bezpiecznej Jesieni Życia, a jednocześnie przypominamy podstawowe zasady bezpieczeństwa.
Seniorze PAMIĘTAJ!
PODSTAWOWE ZASADY:
- zwracaj uwagę na „sztuczny tłok” w sklepie czy autobusie, również na osoby z odzieżą przewieszoną przez rękę, jest to element maskujący w czasie penetracji cudzej kieszeni,
- w miejscach niebezpiecznych trzymaj torebkę z przodu,
- portfela i dokumentów nie trzymaj w tylnych kieszeniach spodni zamknięciem do siebie,
- większą kwotę pieniędzy rozdziel i umieść w różnych miejscach odzieży,
- nie spaceruj z pieniędzmi - staraj się jak najszybciej dotrzeć do celu,
- płacąc za zakupy nie pokazuj całej zawartości portfela, najlepiej przygotuj wcześniej odliczoną kwotę pieniędzy,
- jeśli idziesz chodnikiem trzymaj się raczej środka, z dala od nieznanych Ci bram czy zaułków,
- wieczorem lub nocą - nie zatrzymuj się na pogawędki z nieznajomymi osobami,
- gdy, jedziesz sam/-a autobusem, pociągiem siadaj z przodu jak najbliżej kierowcy i nie zasypiaj podczas podróży,
- wychodząc z domu zastanów się, czy biżuteria nie przyciągnie wzorku osoby czyhającej na łatwy łup i czy nie będzie ona prowokować potencjalnego sprawcy do ataku,
- unikaj przechowywania w domu znacznych kwot pieniędzy i wartościowej biżuterii,
- przedmioty wartościowe, duże ilości gotówki lub ważne dokumenty najlepiej przechowuj w sejfach lub skrytkach bankowych,
- zawsze sprawdzaj tożsamość i wiarygodność nieznanych osób próbujących złożyć Ci niezapowiedzianą wizytę,
- jeżeli już staniesz się ofiarą napadu - nie ryzykuj zdrowiem i życiem, lepiej jest oddać napastnikowi torebkę czy pieniądze, niż niepotrzebnie ryzykować życie,
- staraj się zapamiętać rysopis napastnika, jego cechy charakterystyczne - to bardzo pomoże Policji w ustaleniu ewentualnych sprawców.
Seniorzy często poprzez swoją ufność do ludzi są w większym stopniu narażeni na działania ze strony przestępców. Ogromną rolę, zwłaszcza w przypadku oszustw, gdzie w grę wchodzą duże emocje i pośpiech odgrywa stałe uświadamianie osób starszych o grożącym im niebezpieczeństwie ze strony oszustów. Zatem przypominamy najczęstsze metody popełniania oszustw.
Metody popełniania oszustw:
- ,,na wnuczka" - do osoby pokrzywdzonej dzwoni n/n sprawca przedstawiając się najczęściej za członka rodziny, który: miał wypadek i potrzebuje pieniędzy na pokrycie kosztów związanych z uregulowaniem należności za spowodowanie wypadku, w zamian za „oczyszczenie z zarzutów”, przekonuje, że ma okazję kupna, inwestycji giełdowej („na maklera”), przedstawia chorobę osoby bliskiej i deklaruje, że pieniądze są mu potrzebne na natychmiastowe leczenie i hospitalizację, musi zwrócić dług znajomemu;
- "na policjanta"- do osoby pokrzywdzonej dzwoni n/n sprawca przedstawiając się najczęściej za funkcjonariusza, który „prowadzi rozpracowanie”, „tajną akcję” rozbicia grupy oszustów. Osoba pokrzywdzona idzie do banku i zgodnie z przekazanymi instrukcjami nie rozmawia z pracownicą banku na temat wypłaty ponieważ, jak zleca jej dzwoniący „funkcjonariusz” pracownica banku jest „zamieszana” w proceder przestępczy. Tym sposobem sprawcy mają pewność, iż pracownikom banku nie uda się ostrzec osoby starszej przed oszustwem. Pieniądze przekazuje wskazanej osobie lub zostawia w umówionym miejscu. Pokrzywdzony poddawany jest presji czasu. Często sprawca przekonuje pokrzywdzonego o zagrożeniu jego oszczędności ulokowanych w banku lub o konieczności udzielenia pomocy „policjantom” prowadzącym akcję i przekazaniu im swoich pieniędzy.
- „na gazownię”, „na hydraulika” – oszuści podając się za fachowców wchodzą do domów, skąd kradną pieniądze, wartościowe przedmioty, albo też wyłudzają kilkaset złotych za usługę, której nie wykonali;
- „na dotację” – przestępcy podając się za urzędników proszą o uiszczenie "opłaty manipulacyjnej" albo wpłacenie "zaliczki" na poczet późniejszej realizacji przedsięwzięcia;
- „ na paczkę” – oszuści pod pretekstem doręczenia paczki wchodzą do mieszkania i dokonują kradzieży pieniędzy lub innych wartościowych przedmiotów;
- „ na szklankę wody” – sprawca puka do mieszkania prosząc o szklankę wody, gdyż źle się poczuł, po wpuszczeniu do mieszkania dokonuje kradzieży;
- „na pracownika socjalnego”, „na pracownika NFZ” – sprawcy działają pod pozorem przeprowadzenia wywiadu, udzielenia pomocy socjalnej czy finansowej, propozycji skorzystania z usług medycznych w ramach NFZ i po wejściu do mieszkania dokonują przestępstwa kradzieży;
- „na sprzedawcę” – sprawca oferuje towary po atrakcyjnej cenie, po wejściu do mieszkania prezentuje towar, a w tym czasie drugi ze sprawców dokonuje kradzieży kosztowności.
Pamiętaj! Wskazane metody działania przestępców wciąż ewaluują, dlatego zachowaj czujność i zachowaj ostrożność w stosunku do obcych.
Autor: mł. asp. Karolina Nowocień