Chciała sprzedać łóżeczko dziecięce a straciła blisko 15 tysięcy złotych
Blisko 15 tysięcy złotych straciła 34-latka, która chciała sprzedać w internecie łóżeczko dziecięce. Kobieta kliknęła link przesłany przez rzekomą kupującą. Na fałszywej stronie banku wpisała login i hasło i tym samym dała oszustom dostęp do swojego konta.
Do zwoleńskich policjantów zgłosiła się 34-latka, która została oszukana podczas sprzedaży w internecie. Z jej relacji wynikało, że zamieściła na portalu aukcyjnym ogłoszenie o sprzedaży łóżeczka dziecięcego. Następnie skontaktowała się z nią osoba zainteresowana kupnem. Poprosiła o podanie adresu e-mail oraz numeru rachunku bankowego. W dalszej kolejności pokrzywdzona otrzymała wiadomość z instrukcją do potwierdzenia sprzedaży. Po kliknięciu w odnośnik pokrzywdzoną przekierowano na stronę banku gdzie wpisała login i hasło a następnie dokonała autoryzacji na swojej aplikacji w telefonie. Dalej otrzymała kolejnego e-maila ponownie z odnośnikiem do strony banku. Po wpisaniu loginu i hasła wyświetliła się informacja, że wystąpił błąd i skontaktuje się z nią biuro obsługi portalu na którym wystawiła przedmiot do sprzedaży. Po chwili na numer pokrzywdzonej zadzwoniła kobieta podając się za pracownika portalu. Podczas rozmowy wprowadziła w błąd pokrzywdzoną co do potwierdzenia sprzedaży łóżeczka i w ten sposób uzyskała autoryzację do transakcji na łączną kwotę blisko 15 tys. zł.
Aby uniknąć takich sytuacji – pamiętaj!
Jeśli kupujący wysyła nam link z informacją, że tylko w ten sposób otrzymamy zapłatę za sprzedawany towar, to możemy mieć pewność, że mamy do czynienia z oszustwem. Przekazywane przez oszustów linki, często przypominają odnośniki do prawdziwych stron banków, a różnice są prawie niedostrzegalne. Dlatego za każdym razem powinniśmy dokładnie weryfikować strony internetowe, z których korzystamy.
- Nie klikajmy w linki otrzymane od nieznanych osób.
- Nie przekazujmy nieznanym osobom kodów systemu płatności mobilnych.
- Pod żadnym pozorem nie przekazujmy danych takich jak login i hasło do bankowości internetowej, czy informacji zapisanych na karcie płatniczej.
- Zawsze stosujmy zasadę ograniczonego zaufania nie tylko podczas kupowania towaru, ale także podczas jego sprzedaży.
- Rozliczajmy się bezpośrednio przez dany portal. Unikajmy bezpośrednich transakcji. Uważajmy na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory.
- Jeżeli staniemy się ofiarą przestępstwa, niezwłocznie skontaktujmy się telefonicznie ze swoim bankiem w celu zablokowania dostępu do rachunku lub karty bankomatowej.
mł.asp. Katarzyna Słyk