Aktualności

Oszukana przy zakupie internetowym, apelujemy o ostrożność!

Data publikacji 08.05.2023

Mieszkanka Zwolenia chciała kupić bujany fotel na popularnym portalu ogłoszeniowym. Po wykonaniu przelewu na wskazane konto, kontakt ze sprzedającą urwał się. Pokrzywdzona straciła kilkaset złotych.

Wczoraj policjanci ze zwoleńskiej komendy otrzymali zgłoszenie o oszustwie podczas internetowych zakupów. Oszukana została 28-letnia mieszkanka Zwolenia, która kupiła bujany fotel za kwotę 380 zł. Kontakt ze sprzedającą nawiązała poprzez popularny komunikator. Po wymianie kilku wiadomości pokrzywdzona przelała na wskazane konto pieniądze, jednak nie doczekała się zakupionego towaru. Kobieta próbowała skontaktować się ze sprzedającą, jednak bezskutecznie.

Policjanci wyjaśniają teraz szczegóły zgłoszonego oszustwa oraz prowadzą czynności ukierunkowane na ustalenie osoby, które dopuściła się tego przestępstwa.

Co zrobić gdy padniemy ofiarą oszustwa?

Osoba, która stała się ofiarą oszustwa internetowego ma prawo złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa jednostce Policji lub w prokuraturze, najlepiej najbliższej dla miejsca zamieszkania lub miejsca, w którym w danym momencie się znajduje.  Ze względu na możliwość utraty lub zniszczenia danych informatycznych zawiadomienie o popełnieniu tego typu przestępstwa, należy złożyć możliwie w jak najkrótszym czasie od momentu jego ujawnienia. Zwiększa to szanse organów ścigania na zabezpieczenie kompletnego materiału dowodowego i ustalenie sprawcy.

Na jakie dane i informacje powinna zwrócić uwagę osoba pokrzywdzona?

W pierwszej kolejności dane dotyczące domeny (adresu strony www., adresu e-mail), na której pokrzywdzony znalazł ofertę. W przypadku portali aukcyjnych podstawową rzeczą jest zebranie wszelkich danych dotyczących przedmiotu kupna/sprzedaży oraz osoby sprzedającej. A więc ustalenie numeru aukcji (ewentualnie danych charakterystycznych dotyczących sprzedawanego przedmiotu zamieszczonych w opisie), daty rozpoczęcia i zakończenia aukcji, daty przystąpienia do aukcji, ceny i opisu przedmiotu aukcji, itp. Następnie wszystkie dane osobowe i kontaktowe podane przez sprzedającego, tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania lub prowadzenia działalności (NIP, REGON), numery telefonów, kont bankowych, login (nazwa użytkownika), adres poczty elektronicznej . Znaczenie ma również sposób w jaki pokrzywdzony logował się na stronie  przedmiotowej aukcji, czy np. był to znany portal aukcyjny. Jeżeli w trakcie trwania aukcji lub po jej zakończeniu pokrzywdzony kontaktował się ze sprawcą, wówczas powinien zachować treść korespondencji aby było możliwe ustalenie kiedy i w jaki sposób była prowadzona korespondencja (adres e-mail, komunikatory internetowe, wiadomości tekstowe SMS). Jeżeli pokrzywdzony wpłacił pieniądze, należy zachować wszelką dokumentację potwierdzającą w jaki sposób, kiedy i gdzie dokonano płatności. Do składanego zawiadomienia pokrzywdzony powinien załączyć wydruki: strony głównej aukcji, zdjęć zamieszczonych na stronie, danych i komentarzy dotyczących sprzedającego (ewentualnie strony sprzedającego), wydruk korespondencji, potwierdzenia wpłaty itp. Przy wykonywaniu wydruków korespondencji elektronicznej należy pamiętać by były one wykonane z uwzględnieniem nagłówka rozszerzonego (właściwości/źródła) wiadomości.

Pamiętajmy! Korzystając z platform zakupowych, musimy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, ponieważ konsekwencją oszustwa może być nie tylko strata pieniędzy, ale również naszych danych, które mogą zostać wykorzystane przez cyberprzestępców do kradzieży tożsamości i dalszych oszustw.

mł.asp. Katarzyna Słyk

 

 

 

Powrót na górę strony