Aktualności

Dzwoni do Ciebie „pracownik” banku z obco brzmiącym akcentem-uwaga to może być oszust

Data publikacji 07.07.2023

Oszustwa "na pracownika banku" stały się bardzo popularne. Na terenie całego kraju policjanci odnotowują liczne zgłoszenia od osób, które straciły swoje oszczędności właśnie w ten sposób. Policjanci po raz kolejny apelują o ostrożność i rozwagę.

Internet jest dzisiaj platformą wymiany informacji, miejscem rozrywki, nauki i pracy. Za pośrednictwem sieci dokonuje się transakcji finansowych, kupuje w wirtualnych sklepach i obsługuje konta bankowe. Niestety, w sieci można także paść ofiarą przestępców.

Poniżej przedstawiamy kilka porad, jak nie dać się oszukać tzw. metodą na pracownika banku:

  • Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych  z nieznajomymi, nawet rzekomymi  pracownikami banku.
  • Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów.
  • Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
  • Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
  • Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
  • Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
  • Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.

Każdy krok w sieci musi być przemyślany, bo może doprowadzić do olbrzymich strat finansowych.

mł.asp. Katarzyna Słyk

Powrót na górę strony