Aktualności

Oszustwo na platformie inwestycyjnej- pokrzywdzony stracił ponad 20 tys. złotych

Data publikacji 09.04.2024

63-letni mieszkaniec gm. Zwoleń korzystając z oferty platformy inwestycyjnej, padł ofiarą oszustwa. Mężczyzna został zmanipulowany przez przestępców i zainstalował oprogramowanie do zdalnego łączenia się z komputerami. W ten sposób stracił ponad 20 tys. złotych. Policjanci apelują o szczególną rozwagę i zdrowy rozsądek.

Wczoraj (08.04)  funkcjonariusze Komendy Powiatowej Policji w Zwoleniu przyjęli zawiadomienie o popełnieniu oszustwa przy pomocy aplikacji internetowej. Z przyjętego zawiadomienia wynika, że pokrzywdzony na jednym z portali społecznościowych natknął się na reklamę inwestycyjną gdzie można inwestować na giełdzie i zarabiać. Zalogował się na platformy i pozostawił dane kontaktowe. Po chwili skontaktował się z nim mężczyzna z obcobrzmiącym akcentem, który powiedział, że przeprowadzi go przez procedurę rejestracji na platformie. W tym celu polecił pokrzywdzonemu zainstalować  program do zdalnego pulpitu co pokrzywdzony uczynił. Kolejnego dnia 63-latek chciał zrezygnować z inwestycji, rzekomy konsultant powiedział, że jego firma już poniosła straty i trzeba zapłacić 1250 zł w celu pokrycia kosztów a po zamknięciu konta na platformie pieniądze wrócą na konto pokrzywdzonego- pieniądze nie powróciły. Następnie po kilku dniach z 63-latkiem skontaktował się inny konsultant, który poinformował, że przejął jego sprawę i on będzie koordynował zwrot pieniędzy. W tym celu ponownie trzeba udostępnić komputer za pomocą zdalnego pulpitu, podać dane osobowe, zalogować się na swoim koncie bankowym i je potwierdzić. Pokrzywdzony działając według wskazówek rozmówcy, zalogował się na konto bankowe, a następnie na telefonie w aplikacji mobilnej banku potwierdził dane osobowe. Jak się później okazało na pokrzywdzonego zaciągnięty został kredyt. 63-latek w wyniku oszustwa stracił ponad 20 tys. zł.

Policjanci ostrzegają:

  • Pierwszy kontakt z ofiarą następuje zwykle przez e-mail, telefon lub komunikator.
  • Oszuści proszą o zainstalowanie programu do zdalnego pulpitu i zalogowanie się na konto bankowe..

Co zrobić, by nie dać się oszukać?

Przede wszystkim nie udostępniajmy nikomu swojego konta bankowego i danych do logowania. Jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania naszych danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, rozłączmy się i zadzwońmy do biura obsługi klienta banku. Jeśli „konsultant” proponuje nam zainstalowanie oprogramowania zdalnego pulpitu, możemy być pewni, że to oszustwo.

mł.asp. Katarzyna Słyk

Powrót na górę strony