Komunikat

Data publikacji 14.04.2023

Zgodnie z art. 45 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości informujemy, że w Komendzie Powiatowej Policji w Grójcu w dniu 12 kwietnia 2023 r. doszło do utraty notatnika służbowego policjanta OPI Wydziału Prewencji KPP w Grójcu.

Notatnik służbowy zawierał m.in. dane osobowe dwóch osób obywatelstwa ukraińskiego, które w  dniu 28 marca 2023 r. oraz w dniu 02 kwietnia 2023 r. były legitymowane na terenie miasta Grójec. Zapisy w notatniku z w/w okresu mogły zawierać m.in.: imię i nazwisko, imię ojca, obywatelstwo, data urodzenia, serię i numer paszportu, powód legitymowania lub informacje o sposobie zakończenia interwencji, w tym ewentualnie informacje o mandatach i punktach karnych.

Utrata dokumentów spowodowała naruszenie ochrony danych osobowych w nich zawartych. Możliwymi konsekwencjami powyższego naruszenia ochrony danych osobowych mogą być: utrata kontroli nad własnymi danymi osobowymi, kradzież lub sfałszowanie tożsamości, naruszenie dobrego imienia, dyskryminacja, naruszenie prawa do prywatności a także strata finansowa.

Powyższe skutkować może m.in. próbami uzyskania przez osoby trzecie, na szkodę osoby, której dane naruszono, kredytu w instytucjach pozabankowych czy uzyskania dostępu do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej, przysługującej osobie, której dane naruszono.

W związku z zaistniałą sytuacją proponuje się zachowanie ostrożności przy podawaniu danych osobowych osobom trzecim, w szczególności za pośrednictwem internetu czy telefonu oraz monitorowanie aktywności kredytowej i gospodarczej, co może pozwolić na zminimalizowanie ewentualnych negatywnych skutków naruszenia ochrony danych osobowych.

Aby zapobiec ewentualnym próbom wykorzystania danych osobowych można podjąć środki zaradcze w postaci np. założenia konta w Biurze Informacji Kredytowej oraz aktywowanie funkcji alerty BIK, która poinformuje SMS-em o próbie uzyskania kredytu. Inną instytucją, weryfikującą dane osobowe, jest Krajowy Rejestr Długów, który na stronie www.konsument.krd.pl umożliwia wszystkim konsumentom bezpłatne założenia konta. Dzięki temu można sprawdzić, czy jakiś podmiot złożył zapytanie dotyczące ich osoby oraz jakie informacje zostały udzielone. Strona wprowadza możliwość powiadomienia SMS-em lub emailem w sytuacji pytań o historię kredytową bez pozwolenia. Daje to możliwość szybkiej reakcji – skontaktowania się z firmą, która pobrała raport bądź z Policją.

Jednocześnie informuję, że o zdarzeniu został powiadomiony organ nadzorczy – Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a w Komendzie Powiatowej Policji w Grójcu trwają czynności zmierzające do wyjaśnienia przedmiotowego zdarzenia. Z uwagi na konieczność zapobieżenia w przyszłości podobnym incydentom mającym tożsamy charakter, powyższy przypadek będzie przedmiotem odpraw służbowych a także szkoleń z jednoczesnym poleceniem zwiększenia nadzoru nad dokumentacją służbową.

Więcej informacji możecie państwo uzyskać kontaktując się z Panią Małgorzatą Matusiewicz-Kamionek - Inspektorem Ochrony Danych w Komendzie Powiatowej Policji w Grójcu, ul. Brzozowa 108, 05-600 Grójec, tel. /47/ 702-62-34, adres email: iod.kppgrojec@ra.policja.gov.pl
     
Za zaistniałą sytuację przepraszamy.

Komendant Powiatowy Policjiw Grójcu

Powrót na górę strony