PRZESTĘPCY PODSZYWAJĄC SIĘ ZA PRACOWNIKÓW BANKÓW DZWONIĄ DO MIESZKAŃCÓW I PRÓBUJĄ ICH OSZUKAĆ - NIE DAJMY SIĘ NABRAĆ!
Prosimy o jak najszybsze ostrzeżenie naszej rodziny i znajomych przed oszustami posługującymi się metodą na pracownika banku. Właśnie z taką sytuacją mieliśmy do czynienia dziś na terenie Ostrołęki. Przestępcy zadzwonili do ostrołęczanki, w rozmowie podając się za pracownika banku poinformowali ją o próbie zaciągnięcia z jej konta kredytu. Następnie wysłali jej link wraz z pinem i kodem do połączenia z działem technicznym. Na szczęście ostrołęczanka nie otworzyła nadesłanego linku ochraniając w ten sposób być może oszczędności całego życia – brawo. Nigdy nie otwierajmy podejrzanych linków. To właśnie za ich pomocą oszuści uzyskują dostęp do kont osób, którzy nieroztropnie „wchodzą” w nadesłane linki.
Dziś wieczorem dyżurny ostrołęckich policjantów otrzymał zgłoszenie od mieszkanki Ostrołęki o próbie oszustwa metodą na pracownika banku. Do 35-latki zadzwonił mężczyzna ze wschodnim akcentem, który przedstawił się za pracownika banku. Podczas rozmowy poinformował ostrołęczankę o rzekomym wycieku jej danych osobowych i próbie zaciągnięcia na nią pożyczki.
Oszust próbował wyłudzić od niej dane wrażliwe w postaci, m.in. numeru pesel. Następnie fałszywy pracownik banku wysłał mieszkance naszego miasta z banku w którym kobieta posiada rachunek bankowy link wraz z pinem i kodem do połączenia z działem technicznym.
35-latka nie dała się nabrać oszustom. Pomimo poleceń fałszywego pracownika banku zignorowała nadesłany link i go nie otworzyła. To właśnie dzięki jej ostrożności nie została oszukana, a w efekcie nie straciła wszystkich zgromadzonych oszczędności - brawo.
POLICJA OSTROŁĘKA: oszuści wyspecjalizowali się w oszustwach internetowych. Metody oszustów cały czas ewoluują aby mniej znanym sposobem złowić kolejną ofiarę. Jedną z popularniejszych w ostatnim czasie metod jest oszustwo na „pracownika banku”. Dlatego gdy dzwoni ktoś obcy wykaż się rozsądkiem i ograniczonym zaufaniem.
W przypadku, gdy dzwoni do nas osoba przedstawiająca się za pracownika banku najlepiej rozłączyć połączenie i samemu zadzwonić do banku, ale nie na numer, który podaje nam rozmówca, ale ten, który mamy np. zapisany do naszego banku od lat. Ostrzeżmy jak najszybciej naszą rodzinę i znajomych przed tego rodzaju zagrożeniem.
Ważne: pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta. Nie polecają przelania środków bankowych na wskazane przez konsultanta konto, ani też nie wysyłają podejrzanych linków. Jeżeli spotkamy się z taką sytuacją możemy być pewni, że mamy do czynienia z próbą oszustwa. Jeżeli nie jesteś pewien/ pewna z kim rozmawiasz pójdź do placówki danego banku i tam porozmawiaj z pracownikami banku.
kom. Tomasz Żerański
KMP Ostrołęka