Aktualności

Podaj mi kod do płatności, bo muszę zapłacić za zakupy-uważajmy kiedy internetowy znajomy skieruje do nas taką prośbę- to oszustwo!

Data publikacji 18.11.2024

Tylko na przestrzeni ostatnich dni otrzymaliśmy 5 zgłoszeń o oszustwach na tzw. messengera. Oszuści posługujący się tą metodą działają w ten sposób, że włamują się na konto ofiary na portalu społecznościowym i z tego konta wysyłają wiadomości do znajomych tej osoby z prośbą o pożyczenie pieniędzy i wysłanie kodu do szybkiej płatności. Niestety w podanych przypadkach internetowi znajomi nie zweryfikowali np. za pośrednictwem wykonania telefonu do znajomego otrzymanej prośby. W efekcie stracili po kilkaset złotych. Bądźmy ostrożni i w przypadku otrzymania wiadomości o pożyczkę stosujmy zasadę ograniczonego zaufania.

Tym razem forma wyłudzenia pieniędzy polega na uzyskaniu kodu do szybkiej płatności ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto portalu społecznościowego danej osoby, wysyła za pomocą komunikatora do jej znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą. Następnie proszą swoją ofiarę o podanie kodu do szybkiej płatności, dzięki któremu wypłaca pieniądze z bankomatu. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożyczyła pieniądze znajomemu.

Apelujemy – zanim przekażemy komukolwiek kod do szybkiej płatności, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa!

Prośby oszustów są różne - na leki, zagubiona została torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie, trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. Dlatego warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze. 

Co radzi policja? Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu:

  • pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je;
  • pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania;
  • nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników; 
  • oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych, pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.

 

nadkom. Tomasz Żerański
KMP Ostrołęka

Powrót na górę strony