Oszustwo na pracownika banku coraz bardziej popularne - ostrzegamy mieszkańców i pokazujemy jak nie dać się oszukać!
Mogą mówić, że doszło do kradzieży Twoich danych, pieniędzy lub Twojej tożsamości. Tłumaczą, że ktoś próbował zaciągnąć kredyt na Twoje dane. Następnie oferują pomoc w rzekomym zabezpieczeniu konta poprzez, m.in. przelanie pieniędzy na tzw. konto techniczne. Oczywiście kłamią przy tym, że pieniądze zostaną zwrócone. Oszuści nadal podszywają się w rozmowach pod pracowników banków i wyłudzają w ten sposób dane i pieniądze. Bądźmy ostrożni i nieufni w stosunku do osób, które do nas dzwonią i przedstawiają się za pracownika banku. Najlepiej w takich sytuacjach rozłączyć połączenie i samemu zadzwonić na infolinię naszego banku, bądź iść do placówki bankowej i sprawdzić dokładnie taką sytuację.
W trosce o bezpieczeństwo naszych mieszkańców apelujemy o rozsądek i szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z osobami, które podają się za pracownika banku i informują nas o próbie oszustwa na naszym koncie bankowym. Pamiętajmy, że gdy rzekomy konsultant prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczy oraz namawia do instalacji dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustem i jak najszybciej powinniśmy rozłączyć takie połączenie!
- W kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania.
- Za każdym razem weryfikujmy przychodzące połączenia – rozłączmy się i skontaktujmy z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy nasz rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje.
- Nie działajmy pod presją czasu, zwłaszcza gdy chodzi o przekazanie/przelanie pieniędzy.
- Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości, że dzwoniąca osoba jest tym, za kogo się podaje, nie wahajmy się zawiadomić policję.
Zachowaj czujność i nie daj się okraść!
nadkom. Tomasz Żerański