Wiedział jak działają oszuści i mimo tego pozwolił się oszukać - ostrzeżmy seniorów, aby nie stracili oszczędności całego życia!
Na 30000 tysięcy złotych został oszukany senior metodą na pracownika banku. Kiedy usłyszał w słuchawce, że ktoś chce na niego zaciągnąć kredyt spanikował i wpłacił za pomocą kodów blik pieniądze do bankomatu. Rozmówca przekazał mu, że dzięki temu będą one bezpieczne. Mężczyzna przyznał w rozmowie z policjantami, że dobrze znał tą metodę działania oszustów. Powyższa sytuacja pokazuje, że kiedy otrzymamy telefon z prośbą o pieniądze nigdy nie możemy działań pochopnie. Przestępcy wykorzystują stres i presję czasu, aby zmanipulować swoje ofiary. Dlatego zawsze po otrzymaniu takiego telefonu powinniśmy najpierw rozłączyć dokładnie połączenie, a następnie zadzwonić do naszej rodziny, albo banku i sprawdzić taką sytuację. Ważne jest, żeby dzwonić pod numer, jaki mamy do nich zapisany od lat, a nie ten, który przekazuje nam rozmówca.
POLICJA OSTROŁĘKA:
Jeśli ktoś podaje się za policjanta, wnuczka, pracownika banku lub inną osobę i żąda pieniędzy, warto pamiętać o kilku zasadach:
1. Nie przekazuj pieniędzy ani danych osobowych – prawdziwa policja nigdy nie prosi o przelewy ani gotówkę.
2. Zawsze zweryfikuj rozmówcę – rozłącz się i zadzwoń na oficjalny numer policji lub do bliskiej osoby, ale na numer zapisany wcześniej, a nie ten podany przez rozmówcę.
3. Nie ulegaj presji czasu – oszuści próbują wywołać panikę, dlatego warto dać sobie chwilę na przemyślenie sytuacji.
4. Porozmawiaj z bliskimi – ostrzegaj starszych członków rodziny, ponieważ to oni są najczęstszym celem takich oszustw.
Prosimy rodziny seniorów, aby przekazali im powyższe ostrzeżenia. Dobrym sposobem będzie również wypracowanie w rodzinie sposobu postępowania w takich sytuacjach, np. poprzez utworzenie rodzinnego hasła. Dzięki niemu będziemy wiedzieli, że dzwoniący wnuczek naprawdę jest naszym wnuczkiem, a nie oszustem!
nadkom. Tomasz Żerański
KMP Ostrołęka