Aktualności

Wspólnie ostrzeżmy osoby starsze przed oszustami!

Data publikacji 16.05.2018

Wczoraj doszło do kolejnej próby oszustwa Seniorki z naszego miasta. Tym razem przestępcy chcieli zastosować metodę na ,,córkę”. Na szczęście kobieta zachowała zdrowy rozsądek i nie dała się oszukać. Rozmawiajmy z członkami naszych rodzina na temat takiego zagrożenia, uświadamiajmy ich, aby nie przekazywali żadnych pieniędzy osobom obcym. Pracowników banków prosimy o czujność podczas transakcji bankowych z udziałem osób starszych.

W ciągu ostatnich dwóch dni dyżurny ostrołęckich policjantów otrzymał informację dotyczącą kilku prób oszustw na osobach starszych.

W poniedziałek oszuści posługiwali się metodą ,,na policjanta”. Najpierw do Seniorki zadzwoniła na telefon stacjonarny kobieta, podająca się za kuriera i oświadczyła, że ma dla niej paczkę. Po kilku minutach zadzwoniła kolejna osoba, tym razem był to mężczyzna przedstawiający się za policjanta.

Poinformował on, że poprzedni telefon od kuriera pochodził od oszustów, którzy grasują na terenie Ostrołęki. Mężczyzna chcąc uwiarygodnić podaną sytuację polecił zadzwonić kobiecie na nr 112 bez rozłączania połączenia. Kobieta fałszywemu policjantowi podała nazwę banku, w którym trzyma gotówkę oraz jej wysokość. Na szczęście nie doszło do oszustwa.

Ostatnie zdarzenia miało miejsce wczoraj. Tym razem oszuści wybrali metodę ,,na córkę”. Tak jak w poprzedniej sytuacji kobieta zatelefonowała na numer stacjonarny również mieszkanki naszego miasta i podała się za jej córkę. Powiedziała, że miała wypadek samochodowy i pilnie potrzebuje gotówki. W tej sytuacji  również Seniorka zachowała trzeźwość umysłu i nie pozwoliła się oszukać rozłączając rozmowę i o wszystkim informując prawdziwych policjantów.

Pamiętajmy, że przestępcy mogą stosować różne ,,triki”, aby nas oszukać. Mogą podawać się za policjantów, kurierów, naszych wnuczków, czy dzieci. Natomiast wszystkie te metody mają wspólny mianownik – PIENIĄDZE!

Dlatego w przypadku otrzymania takiego telefonu z prośbą o przekazanie pieniędzy zawsze musimy zachować spokój i nie działać pod wpływem chwili.

Prawdziwi policjanci nie informują o swoich działaniach telefonicznie, ani nie żądają pieniędzy.  Jeśli mamy do czynienia z taką sytuacją to znak, że rozmawiamy z oszustem i jak najszybciej powinniśmy zawiadomić policje.

PAMIETAJMY, ŻE WYBIERAJĄC NUMER BEZ UPRZEDNIEGO ROZŁĄCZANIA POŁĄCZENIA rozmawiamy z tą samą osobą. Dlatego tak ważne jest, aby w każdym tego typu przypadku rozłączyć się za pomocą czerwonej słuchawki, a w przypadku telefonów stacjonarnych odłożenia słuchawki.

W każdym takim przypadku dużą rolę mogą odegrać pracownicy banków, którzy mają bezpośredni kontakt z takimi sytuacjami. Jeśli widzą nerwowe zachowanie Seniora, lub to, że prowadzi on rozmowę telefoniczną podczas wypłaty oszczędności mogą ,,na gorąco” ostrzec takie osoby przed oszustami, bądź w poinformować policję.

W wielu przypadkach czujność,  profesjonalizm i doświadczenie pracowników placówek bankowych uchronił  Seniorów przed utratą pieniędzy – dziękujemy.

 

asp. Tomasz Żerański
KMP Ostrołeka

Powrót na górę strony