Aktualności

Nie pozwólmy się oszukać. Metody, m.in. ,,na wnuczka” , ,,na policjanta” wciąż są praktykowane przez przestępców- dziś odnotowano próbę oszustwa

Data publikacji 15.12.2016

Oszuści na tzw. wnuczka cały czas modyfikują swoje metody działania podając się w trakcie rozmowy telefonicznej np. za policjanta, funkcjonariusza służb mundurowych, bądź siostrzeńca. Bądźmy ostrożni i nie ufajmy takim telefonom! Prawdziwi policjanci NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i NIGDY też nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie. Zachowajmy szczególną ostrożność i za każdym razem powiadamiajmy policję o otrzymaniu takiego telefonu.

W trosce o bezpieczeństwo  Seniorów  apelujemy o rozwagę i ostrzeganie rodziny, czy znajomych przed zagrożeniem jakim jest oszustwo. Jedna nierozważna, często naciskana pod presją czasu decyzja może przyczynić się do utraty oszczędności naszego życia.

 

Dziś na terenie naszego miasta odnotowano próbę oszustwa metodą tzw. ,,na policjanta". Mężczyzna dzwoniąc na numer stacjonarny  przedstawił się jako funkcjonariusz CBA żądając wydania pieniędzy.  Ządanie swoje argumentował ochroną  jej oszczędności przed atakiem hakerskim. W celu uwiarygodneinia swojej osoby kazał zadzwonić pod numer 997, ale bez rozłączania rozmowy, cały czas ponaglał, pytał o lokaty i nazwę banku w jakim kobieta posiada konto. Na szczęście mieszkanka naszego miasta zachowała trzeźwość umysłu i nie pozwoliła się oszukać.

Pamiętajmy, że prawdziwy policjant, czy funkcjoanriusz nie ma prawa żądać od nas wydania gotówki. CHCĄC POINFORMOWAĆ O ZDARZENIU POLICJĘ PRZED WYBRANIEM NUMERU ZAWSZE ROZŁĄCZMY ROZMOWĘ Z TAKĄ OSOBĄ!!!

Poinformujmy babcie, dziadka oraz członków naszej rodziny o tego rodzaju zagrożeniach i przekażmy im informacje, które uchronią ich przed oszustwem, a w efekcie utratą gotówki.

 

Coraz więcej osób słyszało o metodzie działania oszustów na tzw. ,,wnuczka”. Przestępcy w rozmowie telefonicznej przedstawiają się za członka naszej rodziny i pod pretekstem nagłej sytuacji życiowej np. wypadku, lub choroby proszą nas o przekazanie pieniędzy.

 

Oczywiście po odbiór gotówki wysyłają swojego ,,kolegę”. Pamiętajmy, żeby po otrzymaniu takiego telefonu nie wpadać w panikę i zachować spokój. Skontaktujmy się po wcześniejszym rozłączeniu rozmowy z członkami naszej rodziny, ale nie pod ten numer, który przekazuje nam osoba dzwoniąca, ale pod ten, który mamy zapisany od wielu lat.

 

Przestępcy celowo wymuszają na nas presję czasu, ale my nie możemy się jej poddać. Zdzwońmy  się z członkami rodziny i wyjaśnijmy dokładanie sprawę.  Poinformujmy ,,córkę, czy syna” o otrzymaniu takiego telefonu, poprośmy ich o przyjechanie do naszego domu i sprawdzenie takiej sytuacji. Nie przekazujmy nigdy gotówki obcym osobom, ani też nie wskazujmy im miejsca jej przechowywania oraz jej kwoty.

 

Choć metoda o fałszywych wnuczkach jest już znana, to wciąż jest stosowana przez amatorów cudzej własności. Przestępcy cały czas modyfikują swoje metody działania. Ostatnio często działają metodą „na policjanta”. Sposób działania przestępców jest podobny. Cel jest jeden - pieniądze.

 

Do osoby w podeszłym wieku dzwoni osoba, która przedstawia się jako policjant, czy też funkcjonariusz innych służb np. funkcjonariusz CBA. Osoba dzwoniąca informuje, że właśnie prowadzi ,,akcję” przeciwko oszustwom, lub też, że grupa hakerów zaatakowała konto bankowe należące do Seniora i potrzebna jest pilna wyplata gotówki i jej przekazanie. Oczywiście osoba dzwoniąca zapewnia, że tylko po zakończeniu akcji pieniądze zostaną zwrócone. Oszuści tu również cały czas wywierają na Seniorach presję czasu, nie pozwalając tym samym racjonalnie myśleć, dlatego nie podejmujmy  żadnych decyzji w pośpiechu.

 

Chcąc uśpić czujność sprawcy bardzo często  podają fałszywe numery swoich legitymacji służbowych, prosząc nawet o ich dokładne zanotowanie. Niestety tylko po przekazaniu im  pieniędzy kontakt się urywa,  a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary. 

 

PAMIĘTAJMY,  ŻE PRAWDZIWY POLICJANT, CZY TEŻ FUNKCJONARIUSZ INNYCH SŁUŻB NIE BĘDZIE ŻĄDAŁ OD NAS PRZEKAZANIA JAKICHKOLWIEK PIENIĘDZY.

 

 Jeśli mamy wątpliwości, że mamy do czynienia z oszustem zakończmy rozmowę i zadzwońmy na Policję. Dzwoniąc powiedzmy dyżurnemu nie tylko numer legitymacji, czy też nazwisko funkcjonariusza który do nas dzwoni, ale zapytajmy także, czy taki funkcjonariusz prowadzi teraz działania w naszym domu.

 

 

 

Jeszcze raz apelujemy -rozmawiajmy przy ,,niedzielnym obiedzie” z naszymi babciami i dziadkami na temat wspomnianych zagrożeń.

 

 

 

 

ml. asp. Tomasz Żerański

KMP Ostrołęka

 

Powrót na górę strony