Aktualności

Kampania przeciw przemocy wobec kobiet ,, Biała Wstążka"

Data publikacji 25.11.2016

Policjanci z Komendy Miejskiej Policji w Ostrołęce włączając się w Kampanię zapraszają do Komendy osoby, które doświadczyły przemocy bądź takiej przemocy cały czas doświadczają. Funkcjonariusze będą prowadzić rozmowy z ofiarami przemocy i będą podpowiadać w jaki sposób przerwać życie w ciągłym strachu przed przemocą. W przypadkach wymagających działania będą informować o prawnych możliwościach postępowania z osobami, które takiej przemocy się dopuszczają.Kampania rozpoczyna się dziś i potrwa do

Kampania Białej Wstążki (White Ribbon Campaign)

Kampania Biała Wstążka to największa na świecie międzynarodowa kampania mająca na celu zatrzymanie przemocy wobec kobiet, akcja zorganizowana przez mężczyzn walczących z przemocą wobec kobiet. Jest ona prowadzona w ponad 55 krajach przez kobiety i mężczyzn, natomiast jest skierowana głównie do mężczyzn i chłopców. Rozpoczęła się w 1991 roku w Kanadzie, gdy po grupa mężczyzn zdecydowała, że będzie zachęcać mężczyzn do mówienia o przemocy wobec kobiet.
W przeciągu zaledwie sześciu tygodni 100 tysięcy mężczyzn w Kanadzie założyło białą wstążkę, podczas gdy wielu innych podjęło debatę na temat przemocy wobec kobiet.

Dlaczego Biała Wstążka?
Biała Wstążka jest symbolem sprzeciwu wobec przemocy stosowanej przez mężczyzn wobec kobiet,
a także osobistym zobowiązaniem noszącego ją mężczyzny, że nigdy nie będzie stosować, akceptować lub milczeć na temat przemocy wobec kobiet.

Ogólne założenia kampanii:
⦁    zwrócenie uwagi na zjawisko przemocy domowej, przemocy wobec kobiet,
⦁    zachęcenie do mówienia i kształtowanie postaw krytycznych wobec zjawiska,
⦁    edukacja młodych ludzi, przede wszystkim mężczyzn na temat konstruktywnych sposobów wywierania wpływu i rozwiązywania konfliktów,
⦁    kształtowanie nowego pokolenia, które żyje bez przemocy, z szacunkiem i w zgodzie z innymi.

Termin kampanii
Termin kampanii związany jest z „16-stoma Dniami Akcji Przeciwko Przemocy wobec Kobiet”
tj. pomiędzy Międzynarodowym Dniem Przeciwko Przemocy wobec Kobiet (25 listopada)
a Międzynarodowym Dniem Praw Człowieka (10 grudnia).
Dniem kulminacyjnym kampanii jest 6 grudnia, który upamiętnia dramatyczne wydarzenia masakry
w 1989 roku w Kanadzie, kiedy to młody mężczyzna wszedł do Politechniki Uniwersytetu
w Montrealu i zastrzelił 14 studentek oraz ranił 13 innych osób: 9 kobiet i 4 mężczyzn. Sprawca masakry oświadczył, że zrobił to ponieważ uznał za niewłaściwe i złe, że kobiety zajęły jego miejsce na uczelni technicznej.
Od tamtej pory w wielu krajach podejmowane są różne inicjatywy mające na celu upamiętnienie kobiet – ofiar przemocy, budowanie świadomości społecznej, że przemoc stanowi pogwałcenie praw człowieka.

Wartość dodana kampanii
Realizując działania w ramach kampanii warto zwrócić uwagę na kilka aspektów.
⦁    Nie zawsze kobiety ujawniają przemoc stosowaną ze strony swoich partnerów, czy członków rodziny a także sytuacje przemocy i innych nadużyć dokonywanych w miejscu pracy.
⦁    Nie każdy mężczyzna wie jak zareagować na sytuacje krzywdzenia kobiet w swoim otoczeniu.
⦁    Często myślimy o ofiarach przemocy anonimowo, jak o kimś obcym, kogo nie znamy, dlatego w sytuacji konfrontacji z problemem krzywdzenia nie wiemy jak zareagować.
Dlatego też podejmując działania w ramach kampanii, należy prowadzić je z uwagą i troską ukierunkowaną na powyższe aspekty.
Ta kampania sprzyja temu, by każdy mężczyzna uzmysłowił sobie, że przemoc może spotkać także jego siostrę, dziewczynę, żonę, partnerkę czy koleżankę z pracy. Zaś jego zadaniem jest udzielenie jej wsparcia i pomocy by nie czuła się osamotniona w swym cierpieniu i/lub podjęcia działań mających na celu zaprzestanie stosowania jej przez sprawcę.
Kampania ma uświadomić:
⦁    Wszystkich – że nie można milczeć o przemocy,
⦁    Kobietom – że mogą zwrócić się do mężczyzn o pomoc,
⦁    Mężczyznom –  że powinni reagować.

Tylko wtedy będziemy mogli mieć wpływ na problemy związane zarówno z przełamaniem bariery wstydu i obaw kobiet ujawniających tego typu przypadki oraz z brakiem wiedzy mężczyzn (chłopców) o sposobach właściwego reagowania na przemoc.




mł. asp. Tomasz Żerański KMP Ostrołęka, Wydział Prewencji KWP zs. w Radomiu/AC

 
 
 
 
Powrót na górę strony