Aktualności

DZWONI DO CIEBIE „PRACOWNIK” BANKU? UWAŻAJ, TO MOŻE BYĆ OSZUST!

Data publikacji 19.04.2024

Metoda „na pracownika banku” stała się dość powszechnym oszustwem. Pomimo wielu ostrzeżeń na stronach banków oraz komunikatów w mediach wiele osób nadal nie zna tej metody oszustw. Zachowajmy ostrożność podczas wszystkich kontaktów z osobami obcymi. "Czerwona lampka" powinna się nam zapalać za każdym razem, kiedy ktoś prosi nas o pieniądze, bądź dane do logowania na konto bankowe.

Schemat działania oszustów metodą "na pracownika banku" jest za każdym razem podobny. Oszust dzwoni do danej osoby podając się za konsultanta bankowego i informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy konieczne jest szybkie ich zabezpieczenie. Fałszywy konsultant poleca np.:

  • Zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu zdalne wykonywanie działań na smartfonie czy komputerze rozmówcy i tym samym jego koncie bankowym.
  • Wykonanie przelewu na wskazane przez niego konto techniczne. Oczywiście przelew musi być wykonany metodą ekspresową – bo inaczej, jak zapewnia „pracownik banku” oszczędności zostaną skradzione.
  • Zablokowanie przy użyciu kodów do płatności mobilnych przelewów lub wypłat z bankomatów, dokonanych przez nieuprawnione osoby. (W ten sposób pokrzywdzony potwierdza transakcję, a nie ją blokuje).

Niezależnie od sposobu działania oszust zyskuje dostęp do pieniędzy pokrzywdzonego, a po ich zdobyciu urywa kontakt.

Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności !

Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu i hasła do konta. Nie polecają też instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta, ani przelania środków bankowych na wskazane „konto techniczne”.

kom. Tomasz Żerański
KMP Ostrołęka

Powrót na górę strony