Uśpiona czujność. Kolejne osoby ofiarą oszustwa. Policja ostrzega!
„Dasz mi blika? Odrzuca mi płatność. Oddam szybko!”. Podobne wiadomości trafiły do trzech mieszkańców powiatu wyszkowskiego, którzy chcąc pomóc znajomemu, udostępnili mu kody do płatności i w krótką chwilę stracili łącznie blisko 1800 zł. Policjanci z wyszkowskiej komendy po raz kolejny ostrzegają przed oszustami, którzy za pomocą komunikatorów portali społecznościowych podszywają się pod rodzinę czy znajomych i podstępem, uzyskują kod z dostępem do naszych płatności. Mundurowi apelują o zachowanie zdrowego rozsądku i ostrożności w sprawach finansowych.
Chcąc wyłudzić pieniądze oszuści za pomocą powszechnych komunikatorów podają się za członków naszej rodziny czy znajomych i pod pretekstem pilnych płatności proszą o wygenerowanie kodu w systemie płatności mobilnych. Najczęściej tłumaczą to chwilowym brakiem dostępu do środków albo ustawionymi limitami na koncie, składając obietnicę szybkiego oddania " pożyczonych" na chwilę pieniędzy. W ten sposób łatwowierność prowadzi do uszczuplenia naszych oszczędności.
Tym razem czujność straciło, aż trzech mieszkańców powiatu wyszkowskiego, którzy chcąc pomóc znajomemu, udostępnili "mu" kody i w krótką chwilę stracili łącznie blisko 1800 zł. Okazało się, że na koncie należącym do 25-latka doszło do włamania, a pożyczone pieniądze trafiły w ręce oszusta.
Jak działają oszuści?
1. Włamują się na konto w mediach społecznościowych
2. Wysyłają wiadomości w stylu: „Dasz mi Blika? Odrzuca mi płatność, zaraz Ci oddam.”
3. Liczą na Twoją empatię i pośpiech – zanim zdążysz zweryfikować sytuację, przesyłasz mu kody do płatności mobilnych
4. W zaledwie chwilę pieniądze z Twojego konta znikają.
Jak się ustrzec przed oszustwem:
1. Zawsze zadzwoń do znajomego, zanim przekażesz jakiekolwiek pieniądze.
2. Nie udostępniaj kodów do płatności mobilnych osobom trzecim – nawet jeśli piszą z konta znajomego.
3. Ustaw silne hasło do swoich kont i włącz dwuskładnikowe uwierzytelnianie.
4. Nie klikaj w podejrzane linki i nie podawaj danych logowania w fałszywych formularzach.
5. Jeśli zostałeś oszukany – natychmiast zgłoś to na Policję i skontaktuj się ze swoim bankiem, być może uda się by zablokować wypłatę środków.
Pamiętaj:
Zachowaj czujność – lepiej sprawdzić dwa razy,niż stracić oszczędności!
Autor: podkom. Wioleta Szymanik