Co zrobić by nie dać się oszukać! Zawsze weryfikuj to, z kim rozmawiasz!
Przestępcy działający metodą m.in. "na wnuczka” lub „na policjanta", wciąż oszukują osoby w wieku senioralnym. Wyłudzają oni m.in. pieniądze, które często stanowią oszczędności gromadzone latami. Nie bądźmy obojętni i ostrzeżmy naszych krewnych o tym, że mogą do nich telefonować osoby podszywające się pod członków rodziny, urzędników lub funkcjonariuszy służb. Zostawmy im też w widocznym miejscu swój numer telefonu, aby mogli zawsze zweryfikować osobę dzwoniącą i nie znaleźli się w sytuacji stresowej, związanej z utratą oszczędności życia.
Wyszkowscy policjanci nadal odnotowują próby dokonania oszustw na szkodę osób w wieku senioralnym. Niektóre z prób, jakie podejmują przestępcy, niestety są skuteczne i kończą się odebraniem poszkodowanemu oszczędności życia. Sprawcy podczas rozmów najczęściej podają się za wnuczka, siostrzeńca, pracownika banku, administratora, czy urzędnika państwowego, prokuratora lub funkcjonariusza policji. Większość osób potrafi właściwie zachować się w tego typu sytuacji i odkłada słuchawkę, nie wdając się w dyskusję z oszustami, a chwilę później informuje o okolicznościach Policję. Część osób kontaktuje się też z rodziną, by zweryfikować historię opowiedzianą przez rozmówce. Mogą to być legendy o nagłym wypadku i pilnej potrzebie przekazania gotówki lub innym tragicznym zdarzeniu.
Właściwe zachowania seniorów to niewątpliwie wzrost świadomości w tym zakresie m.in. w związku z licznymi kampaniami społecznymi i działaniami prewencyjnymi policjantów, a także publikacjami i przekazami medialnymi. Ważnym elementem w walce z przestępcami oszukującymi osoby starsze, jest też niewątpliwie zaangażowanie się członków ich rodzin i przekazywanie najbliższym ostrzeżeń.
Jak pokazują przykłady, przestępcy wymyślają coraz bardziej dramatyczne historie, aby silnie oddziaływać na emocje ofiar. Liczą w ten sposób na ich chęć niesienia pomocy innym. Oszuści podczas rozmów próbują też wyciągać od seniorów dane do kont osobistych, a gdy im się to uda, sami przelewają pieniądze na swoje rachunki bankowe.
Policjanci radzą, aby:
- bezwzględnie stosować zasadę ograniczonego zaufania,
- informować Policję o każdej próbie oszustwa pod alarmowymi numerami telefonów lub bezpośrednio na numery służby dyżurnej najbliższej jednostki Policji,
- krytycznie podchodzić do każdego telefonu informującego o zdarzeniach i sytuacjach wymagających naszej pomocy finansowej lub wsparcia,
- każdorazowo konsultować się z najbliższymi w przypadku kontaktu osoby potrzebującej naszych pieniędzy,
- potwierdzać lub zaprzeczyć zaistniałej sytuacji poprzez kontakt z osobą, która się do nas dodzwoniła, a w przypadku braku możliwości nawiązania takiego kontaktu, skontaktować się z innym bliskim członkiem rodziny,
- nie otwierać drzwi osobom nieznanym, tym bardziej jeśli przebywamy w mieszkaniu lub domu samotnie,
- nie przekazywać osobom podającym się za funkcjonariuszy służb mundurowych żadnych środków pieniężnych i kosztowności,
- prosić o wylegitymowanie się osoby podającej się za funkcjonariusza – do czego każdy ma obowiązek – ze stopnia, imienia i nazwiska, miejsca pełnienia służby, czy też identyfikatora kadrowego. Podane dane radzimy zapisać, aby następnie skontaktować się z daną instytucją w celu potwierdzenia, czy dana osoba faktycznie pełni w niej służbę.