Oszustwa metodą na BLIK – kolejni mieszkańcy naszego powiatu dali się złapać w pułapkę przestępców
Policjanci ponownie ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych - BLIK. W ostatnich dniach kolejne osoby powiadomiły wyszkowskich funkcjonariuszy o kilku przypadkach kradzieży pieniędzy z konta za pomocą wyłudzonych kodów płatności. Oszuści podszywali się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracali się z pilną prośbą o zapłatę za internetowe zakupy. Za pomocą wyłudzonego kodu do płatności mobilnej okradli kilka kont. Przypominamy, by nikomu nie udostępniać danych do kont bankowych.
W ostatnich dniach policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Wyszkowie po raz kolejny zostali powiadomieni o oszustwach za pomocą popularnego komunikatora społecznościowego. Oszuści przełamując elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora, w imieniu pokrzywdzonych wysyłali wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczyli pilną potrzebą zapłaty za internetowe zakupy z uwagi na chwilowy brak możliwości zrobienia tego ze swojego konta.
Na czym polega oszustwo metodą na BLIK? Otóż polega ono właśnie na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Proceder robi się coraz bardziej popularny. W ostatnich dniach ofiarą oszustów ponownie padli mieszkańcy powiatu wyszkowskiego.
W miniony piątek policjanci otrzymali zgłoszenie o oszustwie metodą "na BLIK". Mieszkanka Wyszkowa poinformowała policjantów, że ktoś włamał się na jej konto na portalu społecznościowym, a następnie podszywając się pod nią skontaktował się poprzez komunikator z jej znajomymi i poprosił o szybką zapłatę za zakupy internetowe za pomocą kodu BLIK. W ten sposób ofiarą oszustów padły 3 mieszkanki naszego powiatu, które przekazały kody i straciły pieniądze.
Następnego dnia na identyczną prośbę zareagował mieszkaniec gminy Długosiodło, który przesłał on dwa kody BLIK rzekomo swojej bratowej i stracił ponad tysiąc złotych.
Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę lub zapłatę za rachunki czy zakupy, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę – oszuści często twierdzą, że nie mogą rozmawiać, ponieważ ich telefon uległ awarii. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów. Nie wchodźmy na nieznane strony, które mogą być zawirusowane.
kom. Damian Wroczyński