Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Nie daj się oszukać w internecie

Data publikacji 13.03.2023

Ciągły postęp cywilizacyjny zmusza nas do zwiększenia aktywności w świecie wirtualnym, chociażby poprzez wygodne zakupy internetowe, poszukiwanie i wymianę niezbędnych informacji, korzystanie z ułatwień, jakie daje nam instalacja różnych aplikacji czy też dostęp do naszych oszczędności i wykonywanie płatności poprzez bankowość elektroniczną. Niestety w świecie wirtualnym podobnie jak i w świecie realnym narażeni jesteśmy na różne niebezpieczeństwa, z których nie zawsze zdajemy sobie sprawę. Możemy stracić wszystkie oszczędności, które posiadamy na koncie. Sprawcy mogą również zaciągnąć kredyty na nasze dane.

To często od naszej przezorności i wiedzy zależy, czy staniemy się ofiarą, czy też uda nam się uniknąć zagrożenia. Bardzo ważne jest, aby surfując po sieci, prowadząc różnego rodzaju aktywność, zachować czujność i nie dać się oszukać. Aby uniknąć pułapek zastawianych przez cyberprzestępców, powinniśmy stale poszerzać swoją wiedzę o komunikaty przekazywane przez policję, specjalistów z dziedziny bezpieczeństwa w sieci czy też pracowników instytucji bankowych. Przedstawiciele tych podmiotów starają się na bieżąco ostrzegać o pojawiających się coraz to nowych próbach oszustwa, kradzieży danych, a w konsekwencji także kradzieży pieniędzy z kont lub prowokowania transakcji, z konsekwencji których możemy nawet nie zdawać sobie sprawy.

W ostatnim czasie wiele uwagi poświęcono oszustwom na wnuczka czy policjanta, ale z każdym dniem pojawiają się nowe, niestety także skuteczne metody okradania ludzi poprzez wykorzystanie Internetu. Przestępcy działający w sieci udając klientów przesyłają fałszywe linki lub tworzą nawet fałszywe strony internetowe, gdzie po kliknięciu w link nieświadomie przekazujemy dane dostępowe do naszego konta. Wtedy wystarczy zaledwie kilka sekund, aby przestępcy „wyczyścili” nam konto.

Niezwykle popularną metodą oszukiwania stało się podawanie za pracowników infolinii bankowej i wyłudzanie przez telefon wszystkich danych osobowych z numerami kart, kodami pin, numerami CVC, a także loginami i hasłami dostępowymi do kont. Bardzo często nieświadome osoby myśląc, że mają do czynienia z pracownikiem banku, bez zastanowienia przekazują im dane, o które prawdziwy pracownik nigdy by nie zapytał. Niestety nie każdy użytkownik Internetu zdaje sobie sprawę jak łatwo, nieświadomie możemy udostępnić dane przestępcom i w konsekwencji stracić swoje oszczędności, dlatego bądźmy ostrożni, pamiętajmy, aby nigdy i nikomu nie przekazywać swoich poufnych danych: żadnych numerów kart, pinów czy haseł.

Pracownicy banków dzwoniąc do Ciebie nigdy nie proszą o:

  • instalację dodatkowych aplikacji, które miałyby potwierdzić Twoją tożsamość, zatwierdzić płatność lub podnieść poziom bezpieczeństwa,
  • podanie pełnego hasła do konta, kodu PIN do konta lub aplikacji bankowej, numerów kart.
  • żadnych kodów aktywacyjnych czy kodów do autoryzacji transakcji.

Jak działają przestępcy?

  • podszywają się np. pod numer infolinii banku lub innej instytucji, a dzwoniąc przedstawiają się jako pracownicy infolinii bankowych lub jednostek związanych z bezpieczeństwem,
  • nakłaniają do podania danych do logowania w bankowości elektronicznej, kodów autoryzacyjnych czy danych z kart płatniczych – ich numerów, daty ważności czy kodów CVC,
  • w rozmowach często powołują się na przykład na konieczność potwierdzenia tożsamości, względy bezpieczeństwa, incydenty naruszenia danych, często przekonują, że dzwonią, aby zapobiec atakowi hakerów,
  • obiecują wypłatę zysków lub ich części z osiągniętych inwestycji w kryptowalutę (Bitcoinów),
  • nakłaniają do uruchomienia aplikacji, jak np. Any Desk, QuickSupport, umożliwiających kontrolowanie Twojego komputera lub telefonu.

Pamiętajmy aby:

  • Nikomu nie udostępniać swoich urządzeń, zwłaszcza tych, z których korzystamy logując się do bankowości elektronicznej,
  • Nie przekazywać żadnych poufnych danych czy haseł, które znamy tylko my,
  • Po odebraniu takiego telefonu nawet, gdy wyświetla się numer infolinii Banku, nie możesz być pewien, że rozmawiasz z pracownikiem banku. Dlatego rozłącz się  i zadzwoń do znanej nam placówki lub na infolinię, aby potwierdzić tożsamość pracownika,
  • Uważać na fałszywe SMS-y oraz wiadomości e-mailowe o zaległościach, konieczności uregulowania płatności. Nie klikać na podane linki, nie instalować żadnych aplikacji - to sposób przestępców na poznanie Twoich danych dostępowych do konta i kradzież pieniędzy,
  • Nie otwierać takich załączników/ linków w podejrzanych wiadomościach, ponieważ mogą zawierać złośliwe oprogramowanie.

Jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa:

  • Zadzwoń na policję, złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
  • Zadzwoń na infolinię swojego banku i przekaż wszystkie niezbędne informacje.

DW

Powrót na górę strony