Podsumowanie debaty w gminie Pniewy
Policjanci, Strażnicy Graniczni, a także Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Grójcu byli prelegentami gminnej debaty społecznej, jaka odbyła się w środę w Michrowie. Poruszono trudny temat jakim jest handel ludźmi, który może przybierać różne – często nieoczywiste – formy.
Grójeccy policjanci, wspólnie z Urzędem Gminy Pniewy zorganizowali i przeprowadzili debatę społeczną z mieszkańcami gminy Pniewy. 2 października w budynku świetlicy w Michrowie ze społecznością lokalną spotkali się I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Grójcu nadkom. Rafał Różalski, Naczelnik Wydziału Prewencji nadkom. Piotr Strulak, asp. szt. Ewelina Kozdruj z Zespołu do Spraw Nieletnich i Patologii oraz dzielnicowy gminy Pniewy asp. Rafał Michalak. Obecny był również Wójt Gminy Pniewy Pan Ireneusz Szymczak, a także zaproszeni goście, wśród których znalazła się Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Grójcu Pani Marzanna Skoczek, a także ppor. Anna Chodowicz i mł. chor. Jakub Sałuda – przedstawiciele Straży Granicznej.
Podczas debaty omówiono działanie aplikacji Moja Komenda oraz funkcjonującej od 2017 r. Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa i sposobu dokonywania zgłoszeń za jej pośrednictwem. Zwrócono także uwagę na kampanię Dzielnicowy bliżej nas i przybliżono plan priorytetowy dzielnicowego gminy Pniewy. Następnie przedstawiona została problematyka handlu ludźmi, który jest zjawiskiem niebezpiecznym i wciąż aktualnym, a dotyczącym wykorzystywania często trudnej sytuacji życiowej cudzoziemców i wszelkich innych nadużyć wynikających z zależności między pracownikiem, a pracodawcą.
Funkcjonariusze Straży Granicznej poruszyli bardzo ważny aspekt legalnego pobytu cudzoziemców na terenie Polski, a wspólnie z Panią Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Grójcu omówili procedury niezbędne do zatrudnienia obcokrajowców. Szczególną uwagę zwrócono na konieczność dopełnienia formalności i zachowania ostrożności przy zatrudnianiu pracowników sezonowych, a także uczulono na kwestię przetrzymywania paszportów zatrudnionych osób.
asp. Agata Sławińska