Oszustwa na kody do szybkiej płatności – jak się chronić przed wyłudzeniem?
Policjanci z Ostrołęki apelują – zanim przekażemy komukolwiek kod do szybkiej płatności, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Prośby oszustów są różne - na leki, zagubiona została torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie, trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. Dlatego warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.
Policja Ostrołęka: aby nie paść ofiarą takiego oszustwa:
- Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!
- Nie należy podawać wygenerowanego kodu BLIK bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.
- Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np. gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.
Pamiętaj, że oszuści są coraz bardziej wyrafinowani, a ich działania mogą przybierać różne formy. Zachowując ostrożność i zdrowy rozsądek, możemy skutecznie zminimalizować ryzyko padnięcia ofiarą przestępstwa. Dbaj o swoje bezpieczeństwo i zawsze weryfikuj każdą prośbę o pieniądze czy poufne dane.
nadkom. Tomasz Żerański