Ostrzegajmy osoby starsze przed oszustami – metoda na ,,wnuczka” i ,,na policjanta” dalej stosowana przez sprawców. Apel do dzieci i młodzieży o przekazanie ostrzeżeń dla Seniorów
Wzorowa reakcja pracownika banku na terenie Ostrołęki nie pozwoliła na oszukanie 80 – letniej kobiety, być może dzięki jej czujności nie straciła oszczędności całego życia. Prosimy o ostrzeganie naszych Seniorów i wskazywanie właściwego zachowania w takich sytuacjach. Do młodzieży, która częściej korzysta ze środków masowego przekazu zwracamy się z prośbą o przekazanie tych informacji swoim babciom i dziadkom.
80 - letnia ostrołęczanka telefon o przekazanie gotówki otrzymała w piątek o godzinie 16:00. Mężczyzna, który do niej zadzwonił przedstawił się za policjanta i poinformował, że prowadzi sprawę przeciwko hakerom, którzy kradną pieniądze z kont osób starszych. Żeby jej pieniądze były bezpieczne polecił jej natychmiast pobrać z banku i przekazać mu w celu ich zabezpieczenia. Żeby uwiarygodnić swoją osobę mężczyzna podał nawet nazwę ulicy Komendy Policji oraz numer pokoju w którym pracuje.
Według instrukcji fałszywego policjanta kobieta mając cały czas nawiązane z nim połączenie miała pobrać gotówkę z banku, a następnie przekazać ją ,, policjantowi” , który podejdzie do niej ,, po cywilnemu” po wyjściu z banku.
80 – latka miała pobrać ze swojego konta znaczna kwotę pieniędzy, jednak po podejściu do kasy czujna pracownica banku w trakcie rozmowy i usłyszeniu wszystkich okoliczności zdarzenia uświadomiła ją, że może ona mieć do czynienia z oszustami.
Ostatecznie kobieta nie wypłaciła gotówki, po wyjściu z banku chciała porozmawiać z mężczyzną, z którym miała nawiązane połączenie, jednak zostało ono zerwane.
PAMIĘTAJMY, ŻE PRAWDZIWY POLICJANT NIE MA PRAWA ŻĄDAĆ OD NAS WYDANIA ŻADNYCH PIENIĘDZY.
JEŚLI MAMY DO CZYNIENIA Z SYTUACJA, W KTÓREJ OSOBA PRZEDSTAWIAJAC SIĘ ZA POLICJANTA, CZY TEŻ FUNKCJONARIUSZA INNYCH SŁUŻB PROSI NAS O PRZEKAZANIE GOTÓWKI, TO ZNAK, ŻE MAMY DO CZYNIENIA Z OSZUSTEM!
Nie zapominajmy, że oszuści cały czas modyfikują swoje metody działania . Raz stosują metodę ,, na policjanta”, innym razem ,, na wnuczka” , czy też ,,na kuriera”, ale ich cel jest niezmienny – pieniądze.
Dlatego po otrzymaniu telefonu o pilnej potrzebie gotówki od członków naszej rodziny, nawet jeśli rozmówca będzie mówił np. o wypadku, czy chorobie nigdy nie przekazujmy bez dokładnego upewnienia się z kim tak naprawdę mamy do czynienia żadnych pieniędzy.
W takich sytuacjach powinniśmy zachować spokój, nie spieszyć się i stosować zasadę ograniczonego zaufania.
Odbierając taki telefon skontaktujmy się z członkami naszej rodziny na te numery, które mamy zapisane do nich od dawna, aby przyjechali do naszego mieszkania i opowiedzmy im o całej sytuacji.
Nie przekazujmy pieniędzy, tylko po otrzymanym kontakcie telefonicznym!
Rozmawiajmy z Seniorami z naszej rodziny, czy też sąsiadami i uczulmy ich na tego typu zagrożenia, przekażmy im także powyższe informację, jak mają się zachować otrzymując taki telefon.
Zwracamy się z prośbą do dzieci i młodzieży, które z racji wieku więcej czasu spędzają na portalach internetowych i społecznościowych. Będąc u ,,dziadka, czy babci’’ przekażmy powyższe informację i ostrzeżmy ich przed oszustami. Uświadommy, że mogą stać się ofiarą oszusta i wskażmy im, jak w takiej sytuacji mają się zachować. Przede wszystkim przekażmy im informację, aby bez wcześniejszego spotkania z rodziną nie przekazywali żadnych pieniędzy nieznajomym osobom.
Jeśli mamy jakiekolwiek podejrzenia, że możemy mieć do czynienia z oszustem poinformujmy o tym bezpośrednio dyżurnego ostrołęckich policjantów pod numerem 29 – 760 – 14- 24.
mł. asp. Tomasz Żerański
KMP Ostrołęka