Aktualności

Fałszywy pracownik banku w akcji – apelujemy o ostrożność

Data publikacji 12.07.2024

Mimo wielu apeli policjantów aby nie przekazywać pod żadnym pozorem pieniędzy obcym nadal odnotowujemy oszustwa m.in. na policjanta, wnuczka czy pracownika banku. Tym razem ofiarą oszustów padła młoda mieszkanka Radomia, która straciła blisko 100 tysięcy złotych. Otrzymała telefon od rzekomego pracownika banku z informacją, że ktoś chce wziąć na jej dane kredyt. Namówiono kobietę, aby to ona wzięła kredyt, a następnie swoje oszczędności oraz środki z kredytu wpłaciła do wpłatomatu. Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych.

Policjanci otrzymali kolejne zgłoszenie dotyczące oszustwa metodą na pracownika banku. Dla oszustów wiek ofiar nie ma znaczenia tym razem oszukana została młoda mieszkanka Radomia. Kobieta odebrała telefon od osoby podającej się za pracownika banku, że ktoś w jej imieniu chce złożyć wniosek o przyznanie kredytu, a środki pieniężne zgromadzone na jej koncie są zagrożone. Rozmówca przekonał kobietę, że lepiej aby to ona złożyła w banku wniosek kredytowy i kobieta uwierzyła w opowiedzianą historię. Poszła do placówki bankowej i wzięła kredyt w kwocie 50 tysięcy złotych. Następnie kierując się wskazówkami przestępców całą sumę czyli środki zgromadzone na koncie oraz uzyskane z kredytu, w sumie około 100 tysięcy złotych wpłaciła do wpłatomatu za pomocą kodów mobilnej płatności podanych przez oszusta.

Przypominamy, że zawsze musimy być czujni i mieć się na baczności, zwłaszcza gdy chodzi o nasze pieniądze i dane wrażliwe. Każdorazowo, gdy proszeni jesteśmy o wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego, przekazanie danych służących do logowania na konto bądź gotówki nieznanej nam osobie bądź, jak w tym przypadku, wpłatę we wpłatomacie zastanówmy się, czy nie jest to potencjalne oszustwo. W takich przypadkach należy bezwzględnie starać się zweryfikować tożsamość osoby, która do nas dzwoni. Warto dwa razy zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić przed wykonaniem czynności zleconej nam przez głos w słuchawce, aby nie stracić życiowych oszczędności.

Bez względu na to za kogo podaje się rozmówca, nigdy nie podawajmy danych osobowych, danych z karty płatniczej, loginu i hasła. Nigdy nie podawajmy kodów weryfikacyjnych do płatności mobilnych i nie instalujmy żadnych aplikacji, które mają poprawić obsługę płatności mobilnej, chronić dane lub pieniądze.

Nawet w sytuacji, w której zostaliśmy poinformowani o potencjalnym zagrożeniu np. próbie podjęcia środków z naszego rachunku bankowego przez nieznaną nam osobę lub w przypadku zaciągnięcia kredytu na nasze dane, należy spokojnie przemyśleć czy środki zgromadzone na rachunku naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie, ponieważ najprawdopodobniej jest to rozmowa prowadzona z oszustem.

 

Autor: Justyna Jaśkiewicz

Powrót na górę strony