Oszustwa przy wykorzystaniu kodu z aplikacji mobilnej banku BLIK
Oszuści ciągle modyfikują swoje metody i wykorzystują każdą nadarzającą się okazję, aby zarobić na łatwowierności niczego nie spodziewających się osób. Radomscy policjanci co jakiś czas otrzymują zgłoszenia o oszustwach dokonanych po udostępnieniu jednorazowego kodu tzw. BLIK. Pamiętajmy w każdej sytuacji, gdy chodzi o nasze pieniądze bądźmy ostrożni. Nie przekazujmy nikomu kodów autoryzacyjnych.
Oszust, działając tą metodą włamuje się na konta na portalu społecznościowym. Później w prywatnej wiadomości, podając się za właściciela konta, prosi jego znajomych o pożyczenie pieniędzy. Najczęściej przedstawiając zmyśloną historię o tym, że akurat jest przy kasie w sklepie i zapomniał portfela, a jedynym dla niego ratunkiem jest podanie mu jednorazowego kodu wyświetlanego przez aplikację mobilną banku.
W rzeczywistości przestępca stoi przed bankomatem i po otrzymaniu kodu wypłaca środki z konta pokrzywdzonego. Oszuści czasami proszą nawet o podanie kodu po raz drugi kłamiąc, że pierwszy nie zadziałał prawidłowo.
Warto zauważyć, że oszuści nie wykorzystują żadnej luki w systemie BLIK. Przestępcza działalność w tym wypadku polega na wykorzystaniu zaufania i wprowadzeniu w błąd ofiary. Jedyną metodą na obronę przed takim atakiem jest czujność i bezwzględna asertywność w wypadku próśb o przekazywanie komuś kodu BLIK.
Apelujemy aby nie udostępniać innym osobom kodów BLIK, w szczególności za pośrednictwem internetowych komunikatorów lub sprawdzić dokładnie, czy na pewno udostępniamy go właściwej osobie. Oszuści działają w ten sposób, że włamują się na konto ofiary na portalu społecznościowym i z tego konta wysyłają wiadomości do znajomych tej osoby z prośbą o pożyczenie pieniędzy i wysłanie kodu BLIK. Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa, natomiast podczas zakupów internetowych kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania.