Program poprawy bezpieczeństwa pieszych KMP w Radomiu na lata 2024-2026
Nadrzędnym celem programu jest poprawa bezpieczeństwa pieszych. Program zawiera diagnozę w obszarze bezpieczeństwa pieszych oraz wyznacza główne kierunki działań, podejmowane zarówno na poziomie wykonawczym jak i nadzorczym.
Obszary realizacji programu:
I Analiza:
1. Bieżące analizowanie stanu zagrożenia pieszych oraz specyfiki danego regionu ze wskazaniem miejsc i okresów występowania wypadków z udziałem pieszych na terenie podległym działaniu KMP w Radomiu.
2. Typowanie najbardziej zagrożonych miejsc dla pieszych.
3. Wykorzystywanie "Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa" jako źródła informacji o oczekiwaniach społecznych oraz o skali i rodzaju zagrożeń lokalnych.
4. Analizowanie efektów pracy policjantów.
Typowanie miejsc i odcinków zagrożonych dla pieszych odbywa się w oparciu o nastepujące kryteria:
- trzyletni okres-weryfikowany co pół roku;
- miejsca zostana wytypowane wspólnie z zarządcami dróg w oparciu o własne kryteria uwazględniające m.in. liczbę zaistniałych zdarzeń z udziałem pieszych.
Wyznaczenie miejsc zagrożonych dla pieszych następuje co pół roku w terminach: do dnia 31 stycznia i do dnia 31 lipca.
II Działania profilaktyczne:
1. Inicjowanie i organizowanie działań profilaktycznych mających na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych poprzez: wzmacnianie poczucia współodpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego, kształtowanie właściwych postaw i zachowań oraz podniesienie poziomu wiedzy w zakresie znajomości przepisów ruchu drogowego.
2. Współpraca z organami administracji publicznej, jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi, społecznymi działającymi na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
3. Współpraca ze środkami masowego przekazu (praca, telewizja, radio) o zasięgu ogólnopolskim, regionalny, lokalnym oraz z mediami interaktywnymi (Internet, media społecznościowe) w zakresie prowadzonych działań prtofilaktycznych na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych.
4. Zaangażowanie mediów, zwłaszcza lokalnych, do przekazywania na bieżąco informacji o potencjalnych lub zdiagnozowanych zagrożeniach.
III Nadzór:
1. Bieżące zadaniowanie policjantów ruchu drogowego pełniących służbę na drodze, pod kątem bezwzględnego reagowania na wykroczenia kierujących naruszających prawa pieszych.
2. Reagowanie na wykroczenia kierujących polegające na:
- nieustąpieniu pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych,
- wyprzedzaniu pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim,
- omijaniu pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustapienia pierwszeństwa pieszemu,
- nieustapieniu pierwszeństwa pieszemu przy skręcaniu w drogę poprzeczną,
przekraczaniu dozwolonej prędkości jazdy w rejonie przejść dla pieszych,
- niezatrzymaniu pojazdu przed sygnalizatorem nadającym sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki do jazdy warunkowej, zwłaszcza w sytuacji, gdy na przejściu są piesi.
3. Objęcie nadzorem wytypowanych miejsc najbardziej niebezpiecznych dla pieszych.
4. Odstępowanie od stosowania postępowania mandatowego w sytuacji rażących naruszeń, na rzecz kierowania wniosków o ukaranie do sądu z jednoczesnym wnioskowaniem o orzeczenie środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów.
5. Reagowanie na przypadki nieprawidłowego parkowania pojazdów w rejonie przejść dla pieszych, w szczególności jeżeli ograniczają widoczność pieszych.
6. Skorelowanie działań związanych z pomiarem prędkości z miejscami szczególnie niebezpiecznymi dla pieszych.
7. Reagowanie na wykroczenia popełniane przez pieszych, w szczególności będące głownymi przyczynami wypadków:
- wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd;
- wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
- przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych;
- niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej;
- chodzenie nieprawidłową stroną drogi.
8. Egzekwowanie obowiązkuużywania elementów odblaskowych przez pieszych, ze szczególnym naciskiem na wydźwięk prewencyjny tych działań poprzez, o ile to możliwe, przekazywanie sprawcom tych wykroczeń elementów odblaskowych.
9. Wykorzystywanie dostępnych urządzeń technicznych rekestrujących obraz (monitoring wizyjny, kamery wideorejestratorów, drony) w celu ujawniania wykroczeń popełnianych przez kierujących pojazdami, w szczególności w rejonie skrzyżowań i przejśc dla pieszych.
10. Współpraca z innymi podmiotami odpowiedzialnymi za BRD, w szczególności ze strażami gminnymi (miejskimi) w miejscach występowania zdiagnozowanych zagrożeń pieszych, jak również wykorzystywania uprawnień w zakresie reagowania na naruszenia popełniane przez pieszych.
IV Inżynieria drogowa
1. Diagnoza miejsc niebezpiecznych w obszarze przejśc dla pieszych pod kątem istniejących rozwiązań inżynierii drogowej.
2. Współpraca z zarządcami dróg, samorządami i instytucjami zajmującymi się problematyką bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie:
- eliminowania nieprawidłowości w infrastrukturze drogowej i oznakowaniu dróg;
- możliwości zastosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego w miejscach najbardziej zagrożonych;
- wzdrażania innych rozwiązań, które moga przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa;
- doświetlenia przejść dla pieszych.
3. Realizacja wspólnych lustracji ze służbami drogowymi miejsc niebezpiecznych dla ruchu pieszego (w tym również w porze nocnej) celem eliminowania występujących nieprawidłowości.