Program poprawy bezpieczeństwa rowerzystów KMP w Radomiu na lata 2024-2026
Nadrzędnym celem programu jest poprawa bezpieczeństwa rowerzystów. Program zawiera diagnozę w obszarze bezpieczeństwa rowerzystów oraz wyznacza główne kierunki działań, podejmowane zarówno na poziomie wykonawczym jak i nadzorczym.
Obszary realizacji programu:
I Analiza:
1. Bieżące analizowanie stanu zagrożenia rowerzystów oraz specyfiki danego regionu ze wskazaniem miejsc i okresów występowania wypadków z udziałem rowerzystów na terenie podległym działaniu KMP w Radomiu.
2. Wykorzystywanie "Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa" jako źródła informacji o oczekiwaniach społecznych oraz o skali i rodzaju zagrożeń lokalnych.
3. Analizowanie efektów pracy policjantów.
DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE:
1. Inicjowanie i organizowanie działań profilaktycznych mających na celu poprawę bezpieczeństwa rowerzystów poprzez: wzmacnianie poczucia współodpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego, kształtowanie właściwych postaw i zachowań oraz podniesienie poziomu wiedzy w zakresie znajomości przepisów ruchu drogowego.
2. Współpraca z organami administracji publicznej, jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi, społecznymi działającymi na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
3. Współpraca ze środkami masowego przekazu (praca, telewizja, radio) o zasięgu ogólnopolskim, regionalny, lokalnym oraz z mediami interaktywnymi (Internet, media społecznościowe) w zakresie prowadzonych działań prtofilaktycznych na rzecz poprawy bezpieczeństwa rowerzystów.
4. Zaangażowanie mediów, zwłaszcza lokalnych, do przekazywania na bieżąco informacji o potencjalnych lub zdiagnozowanych zagrożeniach.
Nadzór:
1. Bieżące zadaniowanie policjantów ruchu drogowego pełniących służbę na drodze, pod kątem bezwzględnego reagowania na wykroczenia kierujących naruszających prawa pieszych.
2. Egzekwowanie od kierującego pojazdem innym niż rower przestrzegania przepisów prawa w zakresie m.in.:
- pierwszeństwa przejazdu na przejeździe rowerowym,
- zachowania bezpiecznego odstępu przy wyprzedzaniu rowerzysty.
3. Egzekwowania od kierującego rowerem przestrzegania przepisów prawa w zakresie m.in.:
- sygnalizowania manewrów,
- prawidłowego korzystania z przejścia dla pieszych,
- wyposażenia roweru,
- stosowania się do sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych.
4. Odstępowanie od stosowania postępowania mandatowego w sytuacji rażących naruszeń, na rzecz kierowania wniosków o ukaranie do sądu z jednoczesnym wnioskowaniem o orzeczenie środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów.
5. Wykorzystywanie dostępnych urządzeń technicznych rekestrujących obraz (monitoring wizyjny, kamery wideorejestratorów, drony) w celu ujawniania wykroczeń popełnianych przez kierujących pojazdami.
6. Współpraca z innymi podmiotami odpowiedzialnymi za BRD, w szczególności ze strażami gminnymi (miejskimi) w miejscach występowania zdiagnozowanych zagrożeń rowerzystów, jak również wykorzystywania uprawnień w zakresie reagowania na naruszenia popełniane przez rowerzystów.
Inżynieria drogowa:
1. Diagnoza miejsc niebezpiecznych w obszarze przejśc dla rowerzystów pod kątem istniejących rozwiązań inżynierii drogowej.
2. Współpraca z zarządcami dróg, samorządami i instytucjami zajmującymi się problematyką bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie:
- eliminowania nieprawidłowości w infrastrukturze drogowej i oznakowaniu dróg;
- możliwości zastosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i oznakowaniu dróg;
- wzdrażania nnych rozwiązań, które moga przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa.
3. Realizacja wspólnych lustracji ze służbami drogowymi miejsc niebezpiecznych dla ruchu rowerowego (w tym również w porze nocnej) celem eliminowania występujących nieprawidłowości.