Aktualności

Upewnij się komu przekazujesz kody mobilnej płatności

Data publikacji 14.10.2024

Radomscy policjanci niemal w każdym tygodniu otrzymują kolejne zgłoszenia o dokonaniu oszustw przy wykorzystaniu kodów BLIK. Oszuści podszywali się pod bliskich i znajomych na portalach społecznościowych i zwracali się z prośbą o pożyczkę, która została przekazana za pomocą wygenerowanego kodu BLIK i w ten sposób oszust doprowadził do utraty pieniędzy. Upewnijmy się komu przekazujemy kody mobilnej płatności.

Ta metoda polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Zazwyczaj chodzi o kwoty rzędu kilkuset złotych, a przestępcy podszywający się pod właściciela konta tłumaczą się np. tym, że właśnie robią zakupy i zapomnieli portfela. Oszuści dysponując kodem BLIK mogą bez problemu wypłacić gotówkę z bankomatu albo zapłacić za zakupy przez Internet. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Przypominamy, że jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Należy potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam chwilę, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.

 

Autor: Justyna Jaśkiewicz

Powrót na górę strony