Aktualności

Fałszywy pracownik banku w akcji i kolejne oszustwo. Apelujemy o ostrożność

Data publikacji 13.03.2025

Mieszkanka powiatu radomskiego otrzymała telefon od rzekomego pracownika banku z informacją, że ktoś chce wziąć na jej dane kredyt. Namówiono kobietę, aby to ona wzięła kredyt, a następnie te środki wpłaciła na wskazane konto. Zamówili też kobiecie taksówkę aby pojechała do innej placówki bankowej wpłacić pieniądze. Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych.

Policjanci otrzymali kolejne zgłoszenie dotyczące oszustwa metodą na pracownika banku. Mieszkanka powiatu radomskiego odebrała telefon od osoby podającej się za pracownika banku, że ktoś w jej imieniu chce złożyć wniosek o przyznanie kredytu, a środki pieniężne zgromadzone na jej koncie są zagrożone. Rozmówca przekonał kobietę, że lepiej aby to ona złożyła w banku wniosek kredytowy i kobieta uwierzyła w opowiedzianą historię. Poszła do placówki bankowej i wzięła kredyt w kwocie 30 tysięcy złotych. Następnie kierując się wskazówkami przestępców wsiadła w zamówioną przez nich taksówkę, za którą zresztą zapłaciła kilkaset złotych, pojechała do Radomia do placówki bankowej aby wpłacić pieniądze na wskazane przez oszustów konto. Kobieta cały czas miała kontakt telefoniczny z przestępcami. Gdy wpłaciła już pieniądze byli niezadowoleni, że to tylko taka kwota, ponieważ usłyszeli, że mogła wziąć większy kredyt. Wtedy zaczęli być nieprzyjemni dla pokrzywdzonej. Gdy kobieta zorientowała się, że została oszukana zgłosiła to Policji.

Przypominamy, że zawsze musimy być czujni i mieć się na baczności, zwłaszcza gdy chodzi o nasze pieniądze i dane wrażliwe. Każdorazowo, gdy proszeni jesteśmy o wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego, przekazanie danych służących do logowania na konto bądź gotówki nieznanej nam osobie bądź, jak w tym przypadku, wpłatę we wpłatomacie zastanówmy się, czy nie jest to potencjalne oszustwo. W takich przypadkach należy bezwzględnie starać się zweryfikować tożsamość osoby, która do nas dzwoni. Warto dwa razy zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić przed wykonaniem czynności zleconej nam przez głos w słuchawce, aby nie stracić życiowych oszczędności.

Bez względu na to za kogo podaje się rozmówca, nigdy nie podawajmy danych osobowych, danych z karty płatniczej, loginu i hasła. Nigdy nie podawajmy kodów weryfikacyjnych do płatności mobilnych i nie instalujmy żadnych aplikacji, które mają poprawić obsługę płatności mobilnej, chronić dane lub pieniądze.

Nawet w sytuacji, w której zostaliśmy poinformowani o potencjalnym zagrożeniu np. próbie podjęcia środków z naszego rachunku bankowego przez nieznaną nam osobę lub w przypadku zaciągnięcia kredytu na nasze dane, należy spokojnie przemyśleć czy środki zgromadzone na rachunku naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie, ponieważ najprawdopodobniej jest to rozmowa prowadzona z oszustem.

Autor: Justyna Jaśkiewicz

Powrót na górę strony