Aktualności

Czujność mieszkanki Radomia nie zawiodła. Oszust rozmawiał z jej mężem,a ona w tym czasie z drugiego aparatu dzwoniła na Policję

Data publikacji 30.07.2023

Kolejny raz ostrzegamy przed oszustami, którzy działają metodą na pracownika banku, policjanta lub podobnymi. W takiej sytuacji był radomianin. Żona słysząc rozmowę męża z rzekomym pracownikiem banku zachowała zdrowy rozsądek i nie dała się oszukać. Szybko zadzwoniła po pomoc policji. Jednak są wśród nas osoby, które pomimo policyjnych apeli w dalszym ciągu wierzą w zmyślone historie naciągaczy. Dlatego rozmawiajmy i propagujmy odpowiednie reakcje.

Kilka dni temu (27.07) do Komendy Miejskiej Policji w Radomiu zadzwoniła 70-letnia kobieta, która poinformowała, że przed kilkoma minutami do jej męża zadzwonił rzekomy pracownik jednego z banków. Na ekranie telefonu wyświetlił się numer telefonu stacjonarnego poprzedzony numerem kierunkowym jednego z miast w centrum Polski. Mężczyzna, który zadzwonił do jej męża, poinformował, że obecnie sprawdzana jest jego zdolność kredytowa w związku ze złożonym przez niego wnioskiem o udzielenie kredytu. Podczas rozmowy, którą prowadził małżonek usłyszała, że zablokowanie wniosku o kredyt może być możliwe tylko po zainstalowaniu specjalnej aplikacji.

Mieszkanka Radomia, pamiętając informacje, które usłyszała podczas spotkań profilaktycznych z policjantami, zadzwoniła do jednej z policjantek radomskiej komendy z prośbą o pomoc. Otrzymała informację jak postępować w takiej sytuacji . Dzięki szybkiej reakcji  do oszustwa nie doszło. 72-letni mężczyzna, do którego dzwonił oszust, sam był zdziwiony jak wielką presję wywierał dzwoniący do niego mężczyzna i jak bardzo był wiarygodny.

Reakcja mieszkanki Radomia zasługuje na szczególne uznanie i stanowi przykład dla innych, w jaki sposób należy się zachować w podobnej sytuacji. Przypominamy! Wiedza na temat oszustw i świadomość technik manipulacyjnych stanowią najlepsze zabezpieczenie. Dlatego tak często to powtarzamy. Rozmawiajmy o tych zagrożeniach również w domach. 

Jak nie stać się ofiarą oszustów?

Oto kilka rad:

  • nieznanym osobom nie powinno podawać się danych osobistych oraz przekazywać jakichkolwiek pieniędzy,
  • oszuści korzystając z metody tzw. spoofingu mogą podszyć się pod praktycznie każdy numer telefonu, w tym policji lub innych instytucji np. banku,
  • jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podaje się np. za członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.  Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje,
  • funkcjonariusze Policji nigdy nie proszą o przekazanie jakichkolwiek pieniędzy, ani nie pytają o ich ilość. W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną!

Autor: asp. Karolina Krawczyk

 

Powrót na górę strony