Upewnij się komu przekazujesz kod mobilnej płatności
Ostrzegamy przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych. W ostatnich dniach kolejne osoby powiadomiły radomskich policjantów o przypadkach kradzieży pieniędzy z konta za pomocą wyłudzonych kodów płatności. Oszuści podszywali się pod bliskich i znajomych na portalach społecznościowych i zwracali się z prośbą o pożyczkę. Przypominamy, aby nikomu nie udostępniać danych do kont bankowych.
Ta metoda polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz prośby wysłanej za pomocą komunikatora do znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu systemu mobilnej płatności. Zazwyczaj chodzi o kwoty rzędu kilkuset złotych, a przestępcy podszywający się pod właściciela konta tłumaczą się np. tym, że właśnie robią zakupy i zapomnieli portfela. Oszuści dysponując kodem mogą bez problemu wypłacić gotówkę z bankomatu albo zapłacić za zakupy przez Internet. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
Właśnie w taki sposób w ostatnich dniach zostali oszukani kolejni mieszkańcy naszego miasta i powiatu. Oszuści swoją prośbę tłumaczyli m.in. chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty rachunku czy zrobieniem przelewu oraz brakiem możliwości zrobienia tego ze swojego konta.
Przypominamy, że jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Należy potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą systemu mobilnej płatności lub o przekazanie takiego kodu - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam chwilę, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
Autor: Justyna Jaśkiewicz