Seniorze nie daj się oszukać. Uważaj na telefon od oszustów!
Dziś przypada Europejski Dzień Seniora dlatego przy tej okazji wytłumaczmy naszym babciom i dziadkom jak działają oszuści metodą „na wnuczka”, aby nasi najbliżsi nie dali się nabrać. W ostatnich dniach kolejna mieszkanka naszego regionu straciła swoje oszczędności.
Z okazji Europejskiego Dnia Seniora życzymy osobom starszym zdrowia i poczucia bezpieczeństwa. Pamiętajmy o naszych seniorach i zadbajmy, aby nie dali się nabrać na oszustwo „na wnuczka”. Wytłumaczmy im jak działają oszuści.
Oszuści często posługują się książkami telefonicznymi, z których wybierają osoby o imionach charakterystycznych dla osób starszych. Oszuści podszywają się za członka rodziny i wmawiają, że pieniądze są potrzebne na wykupienie z problemów członka ich rodziny. Podczas rozmowy informują o trudnej lub wręcz tragicznej sytuacji, w której się znalazł i szybko poruszają temat pożyczki. Chodzi o jak najszybsze dostarczenie pieniędzy. Najczęściej przestępca opowiada historię o spowodowanym przez niego wypadku drogowym i mówi, że szybko potrzebuje pieniędzy, aby uniknąć konsekwencji. W ten sposób wyłudzają od pokrzywdzonych często oszczędności całego życia.
W ostatnich dniach mieszkanka gminy Zakrzew została właśnie oszukana metodą „na wnuczka”. Otrzymała telefon dotyczący spowodowania poważnego wypadku drogowego przez jej wnuczkę. Aby uniknąć konsekwencji miała przekazać kilkadziesiąt tysięcy złotych. Seniorka takiej kwoty nie miała, więc chcąc choć w części pomóc, wszystkie swoje oszczędności, a także pieniądze od innego członka rodziny przekazała obcemu mężczyźnie, który przyjechał do jej domu. Oszust podawał się za asystenta prokuratora i wziął od kobiety 40 tysięcy złotych. Gdy okazało się, że wnuczka seniorki nie uczestniczyła w wypadku, a tym bardziej nie prosiła babci o pieniądze zgłoszono sprawę Policji.
Apelujemy, aby zawsze po otrzymaniu takiego telefonu najpierw zadzwonić do wnuczka lub krewnego, żeby potwierdzić informację. Jeśli nie rozpoznajemy głosu, odłóżmy słuchawkę – oszuści wywierają silny nacisk i presję, mają doświadczenie w manipulowaniu ludźmi, więc im szybciej zakończymy rozmowę tym lepiej. Jeśli mamy przekazać pieniądze komuś z rodziny, zróbmy to tylko osobiście – bardzo charakterystyczne dla oszustw „na wnuczka” jest przysyłanie pośrednika, który ma odebrać pieniądze. Nie przekazujmy gotówki ani cennych rzeczy w ręce kogoś kogo nie znamy. Odbierając telefon z prośbą o pieniądze, nigdy nie mówmy ile mamy gotówki i starajmy się nie udzielać żadnych informacji osobistych. Bądźmy ostrożni i nie ufajmy takim telefonom. Nie reagujmy pochopnie na hasło, że syn czy wnuczek potrzebują pomocy gdy tylko usłyszymy głos w słuchawce. Lepiej wykonać jeden telefon więcej, niż stracić swoje oszczędności.
Autor: Justyna Jaśkiewicz
KMP Radom