Kampania Białej Wstążki
Kampania Białej Wstążki (White Ribbon Campaign) to największa na świecie międzynarodowa kampania, mająca na celu zatrzymanie przemocy wobec kobiet. Akcja zorganizowana przez mężczyzn walczących z przemocą wobec kobiet jest prowadzona w ponad 60 krajach. Jest skierowana głównie do mężczyzn i chłopców, którzy przypinają białą wstążkę do ubrania. Biała Wstążka jest symbolem sprzeciwu wobec przemocy stosowanej przez mężczyzn wobec kobiet, a także osobistym zobowiązaniem noszącego ją mężczyzny, że nigdy nie będzie stosować, akceptować lub milczeć na temat przemocy wobec kobiet.
Powyższa akcja rozpoczęła się w 1991 roku w Kanadzie po tragicznych wydarzeniach z 6 grudnia 1989 r. w Montrealu, kiedy 25-letni Marc Lepine zastrzelił 14 studentek w budynku montrealskiej politechniki, jako protest by kobiety kończyły studia techniczne i zabierały miejsca mężczyznom. Na masakrę zareagowała grupa mężczyzn, która zdecydowała, że będzie zachęcać mężczyzn do mówienia o przemocy wobec kobiet. W przeciągu zaledwie sześciu tygodni 100 tysięcy mężczyzn w Kanadzie założyło białą wstążkę, podczas gdy wielu innych podjęło debatę na temat przemocy wobec kobiet.
Kampania odbywa się w ramach 16 Światowych Dni Przeciwko Przemocy. Rozpoczyna się 25 listopada w Międzynarodowym Dniu Przeciw Przemocy Wobec Kobiet. Koniec kampanii „Białej Wstążki” przypada 10 grudnia w Międzynarodowym Dniu Praw Człowieka i podkreśla, że przemoc wobec kobiet jest łamaniem podstawowych praw człowieka. Co roku w rocznicę tych wydarzeń uczestnicy Kampanii Białej Wstążki przypominają o wciąż zdarzających się przypadkach przemocy wobec kobiet i apelują o reagowanie na przemoc w otoczeniu. Statystyki pokazują, że problem ten istnieje i cały czas jest aktualny. Na 100 % założonych spraw w ramach Procedury Niebieskie Karty 90% dotyczy przemocy skierowanej wobec kobiet. Dlatego ważne by o niej mówić, zatrzymywać ją i jej zapobiegać.
Ogólne założenia kampanii międzynarodowej to zwrócenie uwagi na zjawisko przemocy domowej, zachęcenie do mówienia i kształtowanie postaw krytycznych wobec zjawiska, edukacja młodych ludzi, przede wszystkim mężczyzn na temat konstruktywnych sposobów wywierania wpływu i rozwiązywania konfliktów, kształtowanie nowego pokolenia, które żyje bez przemocy, z szacunkiem i w zgodzie z innymi.
Kampania Białej Wstążki „Nie bij, kochaj spokojnie” organizowana przez Zespół Interdyscyplinarny Gminy Miasta Radomia potrwa od 25 listopada do 10 grudnia2023 roku. W ramach kampanii m.in. mężczyźni będą przypinać białą wstążkę jako znak protestu przeciw przemocy wobec kobiet.
W 3 placówkach:
Zespół Przeciwdziałania Przemocy MOPS Radom, ul. Grabowa 17,
Ośrodek Interwencji Kryzysowej, ul. Malczewskiego 20 b,
Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie, ul. Kościelna 14 b
oraz w Zespołach Dzielnicowych KMP Radom, ul. Reja 5, Zielińskiego 13, Sycyńska 6 będzie można uzyskać informacje na temat pomocy świadczonej rodzinom doznającym przemocy.
W dwóch placówkach oświaty, 1 grudnia 2023 roku w ZDZ i 7 grudnia w Zespole Szkół Elektronicznych odbędą się spotkania dotyczące tematyki przeciwdziałania przemocy. Uczniowie Zespołu Szkół Plastycznych w Radomiu przygotują prace dotyczące tematyki przeciwdziałania przemocy.
8 grudnia 2023 roku o godz. 11.00 nastąpi otwarcie wystawy prac uczniów w Kamienicy Deskurów przy udziale radomskich mediów jako podsumowanie kampanii „Białej Wstążki”.
Patronat medialny objęło Radio Radom, a ambasadorem akcji jest Szymon Wydra.