Aktualności

Sprawdź komu udostępniasz kod mobilnej płatności - ostrzegamy przed oszustami, którzy często podszywają się pod naszych znajomych

Data publikacji 21.12.2023

Radomscy policjanci niemal każdego dnia otrzymują zgłoszenia dotyczące oszustw przy wykorzystaniu kodów mobilnej płatności. Zgłaszający informują, że ktoś przejął kontrolę nad ich profilem na popularnym portalu społecznościowym. Następnie za pomocą komunikatora oszuści rozsyłają do ich znajomych i rodziny fałszywe prośby o przekazanie kodu BLIK. Niestety osoby odpowiadają na prośbę i przesyłają oszustowi BLIK-a. Pamiętajmy, aby skrupulatnie weryfikować to, komu wysyłamy pieniądze. Każdą prośbę o przelew, podanie kodu BLIK sprawdźmy poprzez nawiązanie rozmowy telefonicznej z osobą rzekomo proszącą o naszą pomoc finansową, ponieważ może okazać się, że jest to próba oszustwa.

Oszustwo metodą "na BLIK" polega na włamaniu i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu mobilnej płatności. Osoba logując się do swojego banku musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy zweryfikować czy to faktycznie „znajomi”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory. Najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam chwilę, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze.

Autor: Justyna Jaśkiewicz

KMP Radom

Powrót na górę strony