Aktualności

Przestępcy stosują spoofing podszywając się m.in. pod pracowników banków. Nie dajmy im satysfakcji, nie dajmy się oszukać

Data publikacji 05.03.2024

Oszuści nieustannie wymyślają nowe sposoby działania i korzystają z nowych możliwości technologicznych. Dlatego powinniśmy zachować czujność, ponieważ przestępcy coraz częściej podszywają się m.in. pod pracowników banków, przedstawicieli instytucji, a nawet policjantów. Na wyświetlaczu telefonu widzimy numer, który wskazuje np. na infolinię banku. Rozmówca informuje nas, że jest pracownikiem banku, w którym mamy konto. Ostrzega przed planowanym oszustwem i radzi, aby przelać oszczędności na wskazany rachunek, konto techniczne banku. Często bez zastanowienia stosujemy się do podanych instrukcji i po chwili okazuje się, że zostaliśmy oszukani przez sprawców spoofingu.

Spoofing telefoniczny to coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery. Oszuści podszywają się pod konsultantów banków, a także przedstawicieli urzędów i instytucji, w tym także funkcjonariuszy Policji. Sprawcy wykorzystują różne historie po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego telefonu lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego.

Ofiara spoofingu sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku czy policjantem. Zwykle podczas tych rozmów pojawia się presja czasu i poczucie zagrożenia. Oszuści często namawiają swoich rozmówców do jak najszybszego przelania pieniędzy na inne, techniczne konto aby nie padły łupem przestępcy. Radomscy policjanci coraz częściej otrzymują tego typu zgłoszenia. Osoby, które padły ofiarą oszustwa pod presją czasu i towarzyszących przy tym emocji nie sprawdzają dokładnie rozmówcy i tracą swoje oszczędności życia.

Wszelkie telefoniczne prośby o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinniśmy traktować jako usiłowanie oszustwa. Warto zastanowić się kilka razy i dokładnie wszystko sprawdzić zanim wykonamy czynności wskazane przez telefonicznego rozmówcę, który tylko czeka na naszą nieostrożność by przejąć nasze pieniądze.

Nie dajmy satysfakcji przestępcom, nie dajmy się oszukać. Uważnie słuchajmy dzwoniącego i panujmy nad emocjami. Jeśli głos w słuchawce poinformuje, że pieniądze na naszym koncie są zagrożone lub z innego powodu należy przelać je na inne konto to od razu powinniśmy się rozłączyć.

Autor: Justyna Jaśkiewicz

KMP Radom

Powrót na górę strony