#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior
Osoby starsze często nie zdają sobie sprawy jak łatwo oszuści mogą wykorzystać telefony komórkowe lub stacjonarne w celu wyłudzenia pieniędzy lub danych poufnych. Za pomocą różnych sztuczek i manipulacji oszuści chcą wyłudzić dane lub wykraść pieniądze.
Mając na uwadze bezpieczeństwo seniorów Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości wspólnie z NASK-iem oraz Warszawskim Instytutem Bankowości prowadzi akcję edukacyjną #Halo! Tu cyberbezpieczny Senior.
Kampania ma na celu zwiększyć świadomość seniorów na temat różnego rodzaju oszustw internetowych, a także uczulić seniorów na stosowane przez oszustów socjotechniki i manipulacje. Dzwoniący oszuści przedstawiają zmyśloną, ale bardzo wiarygodną historię i liczą, że senior w nią uwierzy i będzie postępować zgodnie z ich poleceniami – bardzo często kończy się to przekazaniem pieniędzy. Przestępcy mogą podszywać się pod dowolną osobę np.:
- członka rodziny,
- policjanta/prokuratora,
- pracownika banku lub innej instytucji.
Będą próbować manipulować seniorem m.in. poprzez:
- wywieranie nacisku, aby szybko podjąć działania i pilnie przekazać pieniądze,
- wzbudzanie lęku i niepokoju np. mówiąc, że ktoś włamał się na konto bankowe i próbuje skraść pieniądze,
- prośby, aby dla dobra sprawy nikomu nie mówić o rozmowie,
- wykonywanie kilku telefonów w krótkich odstępach czasu – aby uniemożliwić zweryfikowanie sprawy,
- nakłanianie do instalowania aplikacji na telefonie lub komputerze,
- poinformowanie, że zaufana osoba przyjdzie i odbierze pieniądze.
Bardzo ważne jest, aby zachować czujność w takich sytuacjach i nie działać pod wpływem emocji i presją czasu. Pamiętajmy, że policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych lub innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani podawanie prywatnych danych. Dlatego zawsze należy zweryfikować osobę, która dzwoni i nie dać się wciągnąć w rozmowę, jeśli nie ma pewności kto jest po drugiej stronie.
W ramach kampanii powstała ulotka, która zawiera najważniejsze informacje, w jaki sposób ustrzec się przed telefonicznymi oszustami, a zwłaszcza:
- kiedy zachować szczególną czujność;
- czym warto zawsze pamiętać,
- co zrobić, gdy już odbierze się telefon
Justyna Jaśkiewicz