Nie daj się internetowym oszustom. Kolejna osoba nie otrzymała zamówionego telefonu
Policjanci wyszkowskiej komendy ponownie apelują o ostrożność podczas dokonywania zakupów przez internet, czy też przy udostępnianiu kodów do transakcji internetowych. Kolejny mieszkaniec gminy Wyszków nie otrzymał zamówionego smartfona.
Mimo licznych apeli, w dalszym ciągu otrzymujemy zgłoszenia od osób, które stały się ofiarą internetowego oszusta. I nie ma tu znaczenia czy chodzi o rzecz za kilkadziesiąt czy kilka tysięcy złotych. Osoby zajmujące się tym procederem niejednokrotnie wykorzystują przede wszystkim nasz brak ostrożności, czasami niewiedzę i osiągają zamierzony cel.
Pamiętajmy, że sprawca doskonale wie co robi. Wystawiając przedmiot na aukcję, zaniża jego wartością, licząc, że ktoś z pewnością skusi się na jego kupno. Ponadto ogranicza możliwości zapłaty, „zmuszając” niejednokrotnie klienta do opłacenia z góry za zakupiony towar. W większości przypadków pokrzywdzeni mimo uiszczenia opłaty nie otrzymują go.
W poniedziałek wyszkowscy policjanci otrzymali zgłoszenie o kolejnym oszustwie za pośrednictwem internetu. Mieszkaniec powiatu wyszkowskiego za pośrednictwem popularnego serwisu społecznościowego kupił po bardzo atrakcyjnej cenie wysokiej klasy smartfona. Mężczyzna zapłacił za towar z góry. Wtedy kontakt ze sprzedającym się urwał. Tym sposobem mieszkaniec naszego powiatu stracił ponad tysiąc złotych.
Przeciwdziałając takim sytuacjom przypominamy kilka zasad o których należy pamiętać.
Robiąc zakupy w sieci:
- zawsze korzystaj ze sprawdzonych portali internetowych,
- logując się na konto sklepu internetowego unikaj ogólnodostępnych punktów do internetu,
- sprawdź jakie formy zapłaty umożliwia sprzedawca oraz czy jest wskazany adres i numer telefonu pod który w razie wątpliwości możesz zadzwonić,
- sprawdzaj opinie o sprzedawcy i sklepie, w którym masz zamiar kupować,
- otrzymując ofertę e-mailem nie korzystaj z linków. Na stronę sklepu wejdź wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniesz w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy,
- zamawiając sprzęt zapytaj, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi,
- kupując telefon komórkowy zapytaj o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są bez ładowarki i dokumentacji,
- staraj się unikać zakupów oraz sprzedaży przedmiotów poza aukcją, wówczas dochodzenie swoich praw jest utrudnione,
- unikaj zakupów przedmiotów o rażąco zaniżanej cenie, gdyż mogą one pochodzić z przestępstwa,
- zachowaj korespondencję ze sprzedawcą, gdyż będzie ona stanowić dowód w sprawie
- płacąc kartą kredytową upewnij się, że połączenie jest bezpieczne (na dole strony internetowej powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki)
- nigdy nie udostępniaj swoich haseł,
- jeżeli jest to możliwe wybieraj płatność „za pobraniem”, a następnie paczkę rozpakuj przy kurierze.
Jeśli mimo dochowania ostrożności zostaniesz oszukany zgłoś ten fakt na Policję. Nie zapomnij wtedy zabrać dokumentacji związanej z transakcją tj.:
- datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną cenę,
- nazwę konta (nick) sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mailowy,
-sposób kontaktu ze sprzedającym: jego e-mail, nr telefonu, adres,
-sposób dokonania zapłaty: przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem..
kom. Damian Wroczyński