Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Bezpieczny pieszy

Data publikacji 27.10.2020

Niechroniony uczestnik ruchu drogowego, to przede wszystkim pieszy, ale również kierujący jednośladem. W przeciwieństwie do kierujących samochodami, obie grupy nie są osłonięte karoserią pojazdu, nie mogą też liczyć na działanie poduszek powietrznych czy też pasów bezpieczeństwa, a jedynie na zdrowy rozsądek i poszanowanie przepisów przez innych uczestników ruchu.

Piesi dbając o własne bezpieczeństwo, sami mogą sobie zapewnić dodatkową ochronę, nosząc elementy odblaskowe. Natomiast rowerzyści w tym celu powinni zadbać o niezbędne wyposażenie roweru. Prawidłowe oświetlenie i odblaski sprawiają, że jesteśmy bardziej widoczni a tym samym bardziej bezpieczni. W okresie jesienno-zimowym, gdy dzień jest krótki, a noc relatywnie długa, natomiast pieszy przeważnie ubrany jest w ciemne kolory, a jego strój nie posiada elementów odblaskowych, kierowca zauważy go dopiero z odległości około 20 maksymalnie 30 metrów. Kierujący pojazdem nie ma szans na jakąkolwiek reakcję. Jeśli jednak strój pieszego zostanie wyposażony w elementy odblaskowe, zostanie on już zauważony z odległości około 130, a nawet 150 metrów.

Przypominamy również, że dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po zmierzchu, drogą poza obszarem zabudowanym, jest zobowiązane używać elementy odblaskowe, w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.

Warte podkreślenia jest to, aby dla własnego bezpieczeństwa, a także innych uczestników ruchu, niezależnie od wieku, wszyscy piesi nosili elementy odblaskowe.

Należy pamiętać, że pieszy jest równoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego, korzysta nie tylko z określonych praw, ale ma również obowiązki. W rozdziale 2 Kodeksu drogowego ustawodawca wskazał co następuje:

  1. Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku - z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.
  2. Pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną drogi.
  3. Piesi idący jezdnią są obowiązani iść jeden za drugim. Na drodze o małym ruchu, w warunkach dobrej widoczności, dwóch pieszych może iść obok siebie.
  4. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone, tylko w razie braku chodnika lub pobocza, albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi.
  5. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, oraz z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
  6. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
  7. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ustępie 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
  8. Jeżeli na drodze znajduje się przejście nadziemne lub podziemne dla pieszych, pieszy jest obowiązany korzystać z niego, z zastrzeżeniem ustępu 2 i 3.
  9. Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.
  10. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone tylko w miejscu do tego przeznaczonym.
  11. Jeżeli wysepka dla pasażerów na przystanku komunikacji publicznej łączy się z przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku jest dozwolone tylko po tym przejściu.
  12. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni.

Pieszemu zabrania się

1) wchodzenia na jezdnię:

a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,

b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;

2) przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;

3) zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;

4) przebiegania przez jezdnię;

5) chodzenia po torowisku;

6) wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;

7) przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.

Warto pamiętać, że pieszy to nie tylko osoba znajdująca się poza pojazdem i nie wykonująca na niej robót, ale również to osoba prowadząca, ciągnąca lub pchająca rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny , inwalidzki, poruszająca się w wózku inwalidzkim jak też osoba w wieku do 10 lat kierująca rowerem pod opieką osoby dorosłej.

Policjanci apelują !!!

  • korzystajmy z wyznaczonych przejść dla pieszych, gdyż miejsca te zapewniają pieszym bezpieczeństwo relatywnie na najwyższym poziomie,
  • zawsze upewniajmy się czy wejście na jezdnię nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, nawet na przejściach dla pieszych,
  • za każdym razem nim wkroczymy na jezdnię, oceńmy prędkość nadjeżdżającego pojazdu i odległość w jakiej się od nas znajduje,
  • nie wchodźmy na przejście przy wyświetlanym czerwonym świetle ,

I co najważniejsze

Nie ryzykujmy ! - pieszy w kontakcie z pojazdem jest z góry na straconej pozycji.

 

kom. Damian Wroczyński

 

Powrót na górę strony