Chciała pomóc koleżance - została oszukana. Ostrzegamy przed oszustami wyłudzającymi pieniądze przez Messengera
Przestępcy najpierw włamują się do Messengera użytkownika, a następnie dążą do wyłudzenia pieniędzy od znajomych. Zaczynają w bardzo prosty i niepozorny sposób prosząc o pomoc pieniężną lub zapłatę za zakupy. Dlatego jeżeli otrzymasz taką wiadomość, zachowaj ostrożność. Wyszkowscy policjanci wczoraj odnotowali zgłoszenie tego typu oszustwa. Młoda mieszkanka Wyszkowa chcąc pomóc „koleżance”, która poprosiła ją o zapłatę za zakupiony towar straciła 500 zł. Pieniądze zostały wypłacone za pośrednictwem kodu BLIK. Pamiętajmy, aby weryfikować wiadomości otrzymane od znajomych, w których proszą o pożyczkę pieniędzy.
Przestępczy proceder zaczyna się od włamania na konto użytkownika popularnego portalu społecznościowego. Po złamaniu hasła oszust wysyła wiadomości do znajomych właściciela konta, prosząc o mniejszą lub większą kwotę pieniędzy, w różny sposób argumentując pilną potrzebę pożyczki lub zapłatą za zakupy.
Osoby, które otrzymały fałszywą wiadomość są przekonane, że rozmawiają ze swoim znajomym, więc deklarują pomoc i przelewają pieniądze lub dokonują płatności za pośrednictwem BLIKa. W konsekwencji pieniądze trafiają na konto oszusta.
Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji oraz wiadomości od znajomych. Weryfikujmy wiadomości otrzymane od znajomych, w których proszą o pożyczkę pieniędzy. Najpierw skontaktujmy się osobiście lub telefonicznie ze znajomym w celu upewnienia się, czy faktycznie to on potrzebuje tego rodzaju pomocy. W przypadku tego rodzaju prośby nie kierujmy się pośpiechem, a zdrowym rozsądkiem, co pozwoli na uniknięcie kłopotów.
Przypominamy, używając komputerów, telefonów komórkowych lub innych urządzeń z dostępem do Internetu pamiętajmy również o kilku ważnych zasadach:
- Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa, co kilka miesięcy zmieniajmy je.
- Pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu ich użytkowania. Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
kom. Damian Wroczyński