Aktualności

Wymarzony smartfon nie dotarł. Uwaga na internetowych oszustów!

Data publikacji 19.06.2023

W ostatnim czasie wyszkowscy policjanci otrzymali zgłoszenia dotyczące oszustw związanych z kupnem i sprzedażą przedmiotów w Internecie. Mundurowi ponawiają apel o zachowanie ostrożności oraz stosowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa w sieci.

Oszukani mieszkańcy powiatu wyszkowskiego najczęściej kupowali towary na internetowych platformach handlowych i pomimo dokonywania wpłat na konta sprzedających, ich zamówienia nie zostały dostarczone albo otrzymane przedmioty były niezgodne z opisem. Zaistniałej sytuacji nie mogli jednak wyjaśnić, ponieważ kontakt ze sprzedawcami urwał się, a zwrot pieniędzy nie nastąpił. Tak było w przypadku nieudanych zakupów m.in. elektroniki, mebli ogrodowych, czy odzieży, które w ogóle nie dotarły do nowych właścicieli. W pułapkę oszusta dał się złapać 17-letnia wyszkowianka, która kupiła na popularnej platformie sprzedażowej po okazyjnej cenie smartfona. Kiedy wpłaciła 3 tys. zł na konto sprzedającego, wtedy kontakt się urwał, a nastolatka do dziś nie otrzymała telefonu.

Należy pamiętać, że nie tylko osoby kupujące padają ofiarą oszustów. Wystawiając przez Internet przedmiot na sprzedaż, również powinniśmy zachować szczególną ostrożność.

W związku z powtarzającymi się podobnymi zgłoszeniami dotyczącymi oszustw internetowych policjanci apelują o rozwagę i zachowanie środków ostrożności.

Pamiętaj o bezpieczeństwie podczas zakupów w Internecie

Robiąc zakupy przez Internet, zachowaj ostrożność, ponieważ nie brakuje nieuczciwych sprzedawców, którzy w łatwy i szybki sposób chcą osiągnąć zysk.

  • Nie reaguj na tzw. super okazje i nie poddawaj się presji czasu.
  • Uważaj na fałszywe sklepy internetowe. Zamawiając wybrany przedmiot, zwróć uwagę na sprzedającego (jak długo widnieje w serwisie, ilu użytkowników korzystało z jego usług, czy ma pozytywne opinie itp.) oraz czytaj dokładnie opis aukcji i regulamin sklepu, z usług którego zamierzasz skorzystać.
  • Zanim wpłacisz pieniądze na wskazane konto, rozważ bezpieczniejszą opcję płatności przy odbiorze.
  • Gromadź całą korespondencję prowadzoną ze sprzedającym, bo w przypadku oszustwa jest ona bezcennym dowodem.
  • Po otrzymaniu przesyłki koniecznie sprawdź, czy towar jest zgodny z zamówieniem. Jeśli nie, skontaktuj się ze sprzedającym, by wykluczyć ewentualną pomyłkę. Kiedy mimo prób to się nie udaje albo gdy odeślesz zakupiony towar, a nie otrzymasz zwrotu pieniędzy, poinformuj o tym fakcie Policję.
  • Unikaj robienia zakupów w miejscach publicznych za pomocą tabletu lub smartfona w otwartej sieci internetowej. W ten sposób zmniejszysz ryzyko dostania się Twoich danych w niepowołane ręce.
  • Często zmieniaj hasła, które wprowadzasz, logując się do serwisów internetowych, by zminimalizować ryzyko włamania się na konto i długotrwałego wykorzystania hasła przez osobę, która się pod Ciebie podszywa.

Jak bezpiecznie sprzedawać na portalach ogłoszeniowych?

Okazuje się, że już nie tylko robiąc zakupy przez Internet, ale i sprzedając, musisz zachować szczególną ostrożność i kierować się przede wszystkim rozsądkiem. Aby nie stać się łatwym celem dla cyberprzestępców, gdy sprzedajesz towar:

  • dokładnie zapoznaj się z regulaminem (komunikatami i ostrzeżeniami) serwisu ogłoszeniowego, na którym wystawiasz swoje rzeczy na sprzedaż;
  • zawsze zwracaj uwagę na otrzymywane wiadomości - czy są napisane poprawną polszczyzną i nie zawierają literówek i błędów;
  • negocjacje prowadź w ramach serwisu i nie zgadzaj się na przeniesienie rozmowy na email, telefon czy zewnętrzny komunikator internetowy;
  • nie klikaj w żadne linki, które otrzymasz w wiadomościach poza serwisem (np. szczególnie przesyłane za pomocą komunikatorów czy SMS);
  • sprawdzaj dokładnie adresy stron, do których zostajesz przekierowany, ponieważ ważny jest każdy znak!  – oszuści często w adresie fałszywych witryn zastępują kropki myślnikami lub literę „o” cyfrą zero);
  • nie udostępniaj kupującemu kodów BLIK ani nie zatwierdzaj odruchowo transakcji – zawsze dokładnie czytaj smsy i powiadomienia z banku dotyczące potwierdzenia przelewów z wychodzących Twojego konta, jak i operacji z wykorzystaniem kodów BLIK,
  • nie ulegaj presji i nie zgadzaj się na żadne opcje proponowane przez kupującego, jeśli nie jesteś absolutnie pewny, jak to działa;
  • towar wysyłaj, gdy pieniądze wpłyną już na Twoje konto; nie sugeruj się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może być sfałszowany.

kom. Damian Wroczyński

Powrót na górę strony